Megújul a vasúti vonalszakasz Szolnok és Szajol között – Kiemelt árvízvédelmi fejlesztés a térségben
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában folyamatban van a páneurópai közlekedési hálózathoz kapcsolódó Szolnok–Szajol (6,5 kilométer) vasútvonal felújításának előkészítése. A vonalszakasz korszerűsítési munkáinak elvégzésére, illetve a hiányzó kiviteli és gyártmánytervek elkészítésére, eredményes közbeszerzési kiírást követően a kivitelezés már idén megkezdődhet.
A NIF Zrt. a már megkezdett Szajol-Püspökladány és Gyoma-Békéscsaba mellett a Szolnok – Szajol vasúti vonalszakaszt is korszerűsíti. A beruházás eredményeként a vasúti pálya alkalmassá válik a 160 km/órás sebességgel történő közlekedésre.
A fejlesztés során kiemelt figyelmet fordítunk az árvízvédelemre, ezért Szajol állomásnál és a Tisza két oldalán árvízvédelmi gátat építünk. A 6,5 km-es szakaszon Szolnok után közvetlenül új Zagyva-híd, azt követően Magyarország egyik legnagyobb kétvágányú vasúti hídja helyett új acélszerkezetű Tisza-híd, azt követően új ártéri híd épül. A hidak, valamint a kétoldali árvízvédelmi gát segítségével Szolnok-Szajol térségének teljes árvízvédelme biztosított lesz.
A Szolnok–Szajol vasúti vonalszakasz a magyar vasúthálózat egyik – a nemzetközi vasúti hálózat szempontjából is – legfontosabb eleme. Az itt áthaladó IV. számú Helsinki-folyosó vasúti tengelye összeköti Magyarországot a nyugat-európai hálózattal, de meghatározó a Közép-Európán keresztül vezető tranzitútvonalak között is. A forgalom Szolnok és Szajol között közös nyomvonalon halad a Budapest-Nyugati pu. – Cegléd – Szolnok – Szajol – Debrecen – Nyíregyháza – Záhony-országhatár kétvágányú vasúti fővonal (100-as fővonal), valamint a Budapest-Keleti pu. – Nagykáta – Újszász – Szolnok – Szajol – Békéscsaba – Lőkösháza-országhatár szintén kétvágányú vasútvonal (120-as fővonal).
Az Új Széchenyi Terv keretében európai uniós források segítségével megvalósuló vasúti beruházások eredményeként – a csatlakozó vonalak már átépült és jelenleg átépítés alatt lévő szakaszainak figyelembevételével – a megerősített, nagyobb teherbírású vasúti pályaszerkezet miatt kisebb rezgések keletkeznek, dinamikusabbá válhat a menetrend, a menetidő csökken. A Budapest-Debrecen vonalon a vasúti infrastruktúra alkalmas lesz a menetidő 2 órán belüli csökkentésére, a Szolnok-Békéscsaba vonalszakaszon a menetidő 15 perccel csökken.