Európai színvonalú vasúti pálya Budapest-Esztergom között – Április 2 – június 14 között vágányzár lesz a teljes szakaszon

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. uniós források segítségével felújítja a Budapest-Esztergom vasútvonalat. A rekonstrukció keretében 16 állomáson és megállóhelyen épül új peron, perontető, korszerűsödik az utastájékoztatás, térvilágítás, a vasúti pályatest. Közel 1700 db P+R parkoló (pl.: Dorog, Pilisjászfalu, Esztergom, Piliscsaba) valamint 532 db B+R kerékpártároló létesül (pl.: Esztergom, Leányvár, Solymár, Pilisvörösvár, Piliscsaba, Piliscsév). A NIF Zrt. beruházásának befejezését követően a menetidő csökken, színvonalasabbá, komfortosabbá és biztonságosabbá válik a vasúti közlekedés.

A vágányépítési munkák befejezését követően a MÁV Zrt. külön projekt keretében valósítja meg a Rákosrendező – Esztergom vasútvonal villamosítását, új motorvonatok beszerzését. A NIF Zrt. és a MÁV Zrt. beruházásainak megvalósítását követően a menetidő 30 perccel csökkenhet, így a Budapest-Esztergom közti utazási idő a jelenlegi 90 percről, 60 percre mérséklődhet.  

Az 53 km hosszú vasúti pálya kivitelezése három szakaszra bontható, Északi Vasúti Duna-híd-Pilisvörösvár, Pilisvörösvár-Piliscsaba, Piliscsaba-Esztergom:
•    a munkálatok 2012. I. félévben megkezdődtek a Pilisvörösvár-Piliscsaba-Esztergom szakaszon
•    Piliscsaba-Esztergom között a fejlesztés 2013 nyarára befejeződik, ezen a szakaszon 2013. december 15-től újra vonatok fogják szállítani az utasokat
•    Piliscsaba-Pilisvörösvár szakasz munkálatait követően, az autóbuszos pótlás megszűnik és 2013. december 15-től újra vonaton lehet majd közlekedni
•    az Északi Vasúti Duna-híd-Pilisvörösvár szakasz előkészületi munkálatai 2012 év végén megkezdődtek, a várható befejezés 2014 ősze.

A vonatok a teljes vonalszakaszon 2014 őszétől járhatnak legkorábban. A menetidő jelentősen lecsökken és a vonatgyakoriság is megnő.

Budapest Szentendrei út – Pilisvörösvár állomás vonalszakaszon új, kétvágányú vasúti pálya épül (Aquincum felső-Pilisvörösvár és Pilisvörösvár Terranova térsége), így lehetővé válik a 60-80-100 km/h sebesség elérése. Piliscsaba – Esztergom vonalszakaszon a jelenlegi sebességkorlátozásokkal tűzdelt vasúti pályát felújítjuk 60-100 km/h sebességre. Budapest – Piliscsaba szakaszon új, korszerű elektronikus vasúti biztosítóberendezés épül. Pilisvörösváron és Dorog állomás mellett új autóbusz fordulót alakítunk ki.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a beruházásoknál kiemelten figyelembe veszi a környezetvédelmi szempontokat. A teljes Budapest – Esztergom vasúti vonalszakasz felújítása során összesen 288 fát, 11 455 cserjét, valamint 56 fenyőt telepítünk.

A kivitelezés az Új Széchenyi Terv keretében uniós források felhasználásával nettó 44,5 milliárd forint értékben valósul meg.