2013. január 24-én, 14.30-kor megnyílt a forgalom előtt a 4. sz. főút debreceni elkerülő

Megépült a 4. számú főút új, Debrecen városát teljes egészében elkerülő szakasza. Az út I. üteme 2006-ban készült el a 4., 33. és 35. számú főutak között. A II. ütem során az építés a 35. és a 4. számú főút közötti szakaszon folytatódott. Az elkerülőt a közlekedők 2013. január 24-én, 14.30 órától már használhatják.

 

A debreceni elkerülő nyomvonalán 11.9 kilométer hosszan 2×1 forgalmi sáv, 2 híd, valamint 2 szintbeli csomópont létesült. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. beruházásainak megvalósítása során kiemelt figyelmet fordít a környezetvédelemre. A szakaszon csaknem 2 kilométer hosszan zajvédő fal, több mint 13,5 kilométer hosszan vadvédő kerítés, mintegy 7 kilométeren madárvédő fal és egy vadátjárót épült, valamint 1400 fa és több mint 60 ezer cserje telepítése történt meg.

 

Kósa Lajos, Debrecen polgármestere elmondta: „Nagyon vártuk már az elkerülő átadását, mivel segítségével lényegesen enyhülhet Debrecen közlekedési terhelése. Bár e projekt kapcsán is sor került néhány túlzottan bürokratikus hatósági lépésre – melyek célszerűségét nem nagyon látjuk –, a város számára igazán örömteli ez az esemény.”

 

Loppert Dániel, a beruházó NIF Zrt. kommunikációs vezetője kiemelte: „Az elkerülő megépítésével Debrecen belvárosa felszabadul az átmenő forgalom alól, jelentősen javul a városban élők életminősége. A helyben lakók és az átutazók gyorsabban, biztonságosabban közlekedhetnek a 4. számú főúton.”

 

Az elkerülő kivitelezése 2009 őszén kezdődött, de az építkezés jogi problémák miatt elhúzódott. A 2001-ben kiadott környezetvédelmi engedélyben szereplő korlátozás miatt – miszerint az építési munkák csak a szeptember 1. és március 15. közötti vegetációs időszakban végezhetők – a kivitelező csak az őszi és a kora tavaszi időszakban tudott dolgozni. A NIF Zrt. jogi úton kérte a környezetvédelmi engedély kérdéses passzusának feloldását. A másodfokú hatóság 2012 márciusának közepén helyben hagyta az első fok döntését, így gőzerővel folytatódhatott már tavasszal és nyáron is az elkerülő szakasz építése.

 

A projekt az Új Széchenyi Terv keretében a Közlekedési Operatív Program részeként európai uniós támogatással valósult meg, a kivitelezés nettó költsége 3,5 milliárd forint volt.