Ütemterv szerint halad a Kelenföld-Tárnok vasúti vonalszakasz felújítása

A Kelenföld-Tárnok vasúti vonalszakasz 26 km hosszan történő korszerűsítés célja érintett települések megközelíthetőségének, az elővárosi közlekedés javítása, valamint a vasúti  személy- és áruszállítás részarányának növelése Budapest-Kelenföld és Székesfehérvár között, ezáltal tehermentesítve a 7. számú főutat és az M7 autópályát.

A beruházás során átépítjük a kelenföldi, a tárnoki és a nagytétényi állomásokat, valamint az albertfalvai, budafoki, tétényligeti és Érd alsó megállóhelyeket. Budapest-Kelenföld – Tárnok között a meglevő vasúti pálya átépítése mellett, új második vágányt alakítunk ki. Átépítünk 12 db gyalogos aluljárót és 1 db gyalogos felüljárót, valamint 13 db közúti műtárgyat. 456 P+R parkolót alakítunk ki: Tétényliget, Tárnok, Martonvásár, Baracska, Pettend, Gárdony, Velence megállók és megállóhelyek mellett. A környezeti ártalmak csökkentése érdekében 45.000 m2 zajárnyékoló falat létesítünk, a merevebb, erősebb, vastagabb vasúti pályaszerkezet miatt kisebb rezgések keletkeznek majd. Az új pályaszerkezet révén a vonatok 160 km/h-s sebességgel is közlekedhetnek, csökkenő menetidő és dinamikusabb menetrend mellett.

A munkálatokat a kivitelező DSE Konzorcium jelenleg Kelenföld állomástól kezdve Nagytétény állomásig vágányépítő géplánccal végzi. A keresztező műtárgyak sűrűsége miatt a vágánybontás hagyományos technológiával történik, de a vágányépítést vágányépítő géplánccal végezik. A SUZ 350-es 60 m hosszú, 86 tonna, 280 vágánymétert tud óránként átépíteni. A nagygépes technológia segítségével jobb minőségű pálya épül és kb. nyolcszor olyan gyors munkát lehet vele végezni, mint hagyományos kézi technológiával. A nagygépes vágányépítő géplánc november 14-ig nappali üzemben fogja a síneket lerakni a Budafok belváros vasúti megállóig.

Hagyományos technológiával november 23-ig az új vágányok anyagolását és szabályozását is elvégzik, amely több esetben éjszaka történik, így ebben az időszakban Kelenföld és Budafok között a munka haladásának ütemében helyenként számítani kell a kiszóródó zúzottkő és a vágányszabályzó gép működésének zajára. November 23. és december 3-a között a Budafok belváros vasúti megálló és a Tóth József utcai aluljáró között fogják ugyanígy a vágányépítést kivitelezni, így ebben az időszakban ott lokálisan kell számítani, ugyancsak több alkalommal éjszaka is, a zúzottkő anyagolás és a vágányszabályozás zajára. November 23. és december 8-a között Budapest XI. és XXII. kerületeiben a vasútvonalat keresztező műtárgyak átépítéséhez szükséges munkaterület lehatárolását végzi a kivitelező, folyamatos éjszakai vágányzárban. A munkaterület lehatárolás szád lemezek leverésével történik, amely az éjszakai órákban zajjal jár. A munkálatok folyamatosan, így hétvégén is tartanak.

Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs vezetője elmondta: „A beruházás végeztével egy új és korszerűbb vasúti pályán közlekedhetnek majd a vonatok, ezáltal a közlekedés csendesebb lesz, amely a lakók számára egy élhetőbb, nyugalmasabb környezetet eredményez majd. Az épülő új aluljárókon pedig könnyebb és biztonságosabb lesz a vasúton való átkelés is.”

A projekt az Új Széchenyi Terv keretében a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) részeként valósul meg, a Kohéziós Alap (KA) társfinanszírozásával. A kivitelezés 2013. év végén fejeződik be, nettó összege 30,9 milliárd forint.

A korszerűsítés a Tárnok-Székesfehérvár vasúti szakaszon idén befejeződik, a kivitelező elvégezte az állomások és megállóhelyek felújítását, akadálymentesítését, továbbá aluljárókat és széles peronokat épített ki. 2014 év végére a teljes Kelenföld-Székesfehérvár vasúti szakaszon elkészülnek a biztosítóberendezési munkálatok, így a 160 km/h-s sebesség fogadására alkalmas lesznek az új pályaszakaszok, nő a szolgáltatási színvonal, a kapacitás és a biztonság.

2012. november