Jelentés a Tárnok – Székesfehérvár vonalszakasz átépítéséről
Jelentés a Tárnok – Székesfehérvár vonalszakasz átépítéséről
Tárnok – Martonvásár állomásköz:
A nyílt vonal teljes átépítése a 2011. 06. 18. – 2011. 08. 28. között megtörtént. Az al- és felépítmény átépítését korszerű nagygépes technológiával végezte el a kivitelező. A vonalszakasz műszaki átadására 2011. december 6-án megtörtént. A vonatok a felújított szakaszon 120 km/h sebességgel közlekednek.
Martonvásár állomás:
Az új gyalogos aluljáró műszaki átadása lezajlott, a MÁV Zrt. az utasforgalom számára megnyitotta. Így a peronok véglegesítése is megtörtént, az ideiglenes átjárást megszüntettük. A liftek hatósági bejárása megtörtént, a használatba vételi engedély július 14-én emelkedett jogerőre, ezt követően a MÁV Zrt. megnyitotta a lifteket.
A Vasút utca és buszforduló építési engedélyét a Közlekedési Hatóságtól megkaptuk. Az építés első fázisaként elkészült az új burkolt rakterület. A Vasút utca építése megkezdődött, jelenleg a közművek feltárása, védelembe helyezése zajlik. Az új, 98 férőhelyes P+R parkoló elkészült, július 24-én megnyitásra került. Elkészült az új, 50 férőhelyes kerékpártároló is. Az állomásépület esetében átalakítjuk a bejáratot az akadálymentesítési előírásoknak megfelelően, a nyílászárókat és a padlóburkolatot lecseréljük. A mosdók teljes átalakításon esnek át, akadálymentes helyiséget is kialakítunk. Megújul az elektromos és a vizes hálózat. Az épület külső felületeit, homlokzatait megtisztítjuk. A munkák során felújítjuk az épület előtti, buszmegállóként is működő járdaszakaszt. Az új biztosító berendezési épület építése júliusban kezdődött, az épület előreláthatólag 2012 év végére készül el.
Martonvásár – Kápolnásnyék állomásköz:
A vonalszakasz teljesen átépült, a műszaki átadására 2011. december 12-én megtörtént. A vonatok a felújított szakaszon 120 km/h sebességgel közlekednek.
Kápolnásnyék állomás:
Az állomáson a pályaépítés miatt 2011. február 28-tól ideiglenes biztosító berendezés üzemel, így az áthaladó vonatok 80 km/h sebességgel közlekedhetnek. Elkészült a vágányhálózat átépítése, a vonatok az új vágányokon, az új magasperonok mellett állnak meg. Az új közúti aluljáró a gyalogos és közúti forgalom számára nyitva áll. A lifteket a MÁV üzembe helyezte. Az új felvételi épületben a jegypénztár május 4-től már üzemel. Elkészült az új P+R parkoló és buszforduló. Megtörtént a Fő utca Ercsi útig tartó, mintegy 600 m-es szakasz burkolat felújítása, a Szt. Gellért téri szakasz átépítése. A burkolatfelújítás jelentősen javította a településrész közlekedését. Az új aluljáró megnyitásával lehetőség volt a peronok és a zajvédő falak véglegesítésére. Az állomás teljes körű átadása 2012. júliusban megtörtént. Jelenleg a burkolt rakterület építése folyik.
Kápolnásnyék – Gárdony állomásköz:
A vonalszakasz teljesen átépült, a műszaki átadás 2012. július 27-én volt.
Velence és Velencefürdő megállóhelyeken az épületeket átadtuk az üzemeltető MÁV Zrt. részére. Velencefürdő megállóhelyen elkészült az új gyalogos aluljáró. A liftek június 13-a óta üzemelnek. Elkészült a gitáros emlékhelynél található gyalogos aluljáró, a gyalogos forgalom számára megnyitottuk, ezzel együtt a közelben található szintbeli átjárót megszüntettük. Velence megállóhely új gyalogos aluljárója is elkészült, a gyalogos forgalom számára ugyancsak használható. Kápolnásnyéken a Vörösmarty utcai aluljáró építése szintén elkészült.
Velence új közúti aluljáró műszaki átadása júliusban megtörtént, elkezdődött a hatósági forgalomba helyezése. Jelenleg a szakhatósági hozzájárulások beérkezésére várunk, ezt követően várhatóan október végére megnyitható az aluljáró.
A Kápolnásnyék – Dinnyés állomásközben a 2010. decemberi menetrendváltást követően a vonatok 120 km/h sebességgel közlekednek.
Gárdony állomás:
Az új gyalogos aluljáró elkészült, az illetékes hatóságok részéről a forgalomba helyezés lezárult. Az aluljárót a gyalogosok a peron és a tópart megközelítésére is igénybe vehetik. Üzemelnek a peronokra vezető liftek.
Az állomás felújítása elkészült, a műszaki átadás 2012. július 10-én lezárult.
Jelenleg a biztosító berendezési épület bővítésének befejező munkái vannak folyamatban.
Gárdony – Ó-Dinnyés állomásköz:
Agárd megállóhelyen a meglévő gyalogos aluljáró felújítása, átalakítása liftes aluljáróvá elkészült, az illetékes szervezetek részéről a forgalomba helyezés megtörtént. A liftek üzembe helyezése 2012. június 13-án lezajlott. A megállóhely és környezetének felújítását befejeződött.
Dinnyés megállóhelyen az új gyalogos aluljáró a műszaki átadása 2012. április elején megvalósult. Ezt követően a peronok végleges burkolata elkészült, a vágányok ideiglenes szintbeli keresztezése megszűnt. Befejezték a megállóhelyre vezető utat, kerékpárutat, járdát és buszfordulót. A megállóhelynél P+R és B+R parkoló is épült.
Az állomásközben a labirintkorlátos gyalogos átjárók átépítése, rámpás kialakítása megtörtént.
Az állomásköz műszaki átadás-átvételi eljárása 2012. július hónapban megtörtént, a vonatok a felújított szakaszon 120 km/h sebességgel közlekednek.
Ódinnyés forgalmi kitérő:
A volt állomás megszüntetése, átalakítása forgalmi kitérővé befejeződött. A műszaki átadás megtörtént.
Ódinnyés – Székesfehérvár szakasz:
Elkészült a vasúti pálya átépítése, jelenleg tereprendezés, árokrendezés, műtárgy utómunkák vannak folyamatban. Az átépült vágányokon a vonatok 100 km/h sebességgel közlekednek.
Befejeződött a Velencei-tó lefolyását biztosító Kajtor-csatorna műtárgyának átépítése. A munkák során a régi felszerkezetet elbontották, a jelenlegi hídfők mögött új cölöpözés, cölöpösszefogó gerendák és hídfők épültek. A vízfolyás jellege, és a terület szigorú védettsége miatt – a Kajtor-csatorna a Dinnyési Fertő része – a régi hídfők a helyükön maradtak.
A Takarodó úti gyalogos felüljáró felújítása elkészült, a műszaki átadás 2011 decemberében megtörtént.
Mellékvonal, Pusztaszabolcs – Székesfehérvár szakasz:
A mellékvonal felújítási munkái befejeződtek. Ezek keretében megújult a pálya, az útátjárók és a biztosító berendezés. Zichyújfalu állomás 4 vágánya átépült, az utasok részére új peront alakítottunk ki. A 2011. nyári menetrend kezdetétől a pályasebesség 80 km/h. A kiépítés lehetővé teszi a pályasebesség felemelését 100 km/h-ra, valamint a tengelyterhelés növelését 225 kN-ra. A szükséges eljárást a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál elindítottuk.
Börgönd – Szabadbattyán szakasz:
A pálya felújítása a felsőágyazat cseréjével, vízelvezetés és az útátjárók kiépítésével befejeződött. Elkészült a távközlési rendszer.
2010. augusztus 24-én újra megindult a közlekedés az 1991. április 15-e óta szüneteltetett vasútvonalon. A tehervonatok a felújított vonal segítségével elkerülhetik Székesfehérvár állomást.
A 30-as fővonal vágányzárai miatt a nyári menetrendben egyes balatoni vonatok Szabadbattyán felé közlekednek.
Kérjük, a keresztező közutakon közlekedőket (különösen a nagy forgalmú 63. sz. főúton), fokozott figyelemmel közelítsék meg a vasúti átjárókat.
A teljes projekt készültsége kb. 93,7 %-os. A Tárnok – Székesfehérvár vonalszakaszon a vonatok 120 és 100 km/h sebességgel közlekednek, kivéve Kápolnásnyék állomást, ahol a sebesség 80 km/h. Ennek köszönhetően jelentősen csökkentek a késések a Budapest – Székesfehérvár vonalon.