Hamarosan befejeződik a 4. számú főút Debrecen elkerülő szakaszának építése
A Debrecent elkerülő út I. üteme 2006-ban készült el a 4., 33. és 35. számú főutak között. Ezzel azonban nem valósult meg teljes egészében a várost elkerülő út, hiszen a tranzitforgalom továbbra is a 4. számú főút debreceni átkelési szakaszán bonyolódik le. Az út kapacitása azonban véges, a környezetterhelés minden határértéket meghalad.
A debreceni elkerülő II. ütemében a 35. és a 4. számú főút közötti szakasz épül. A munka 2009 szeptember közepén kezdődött, azonban jogi problémák érdemben lassították a munkát. 2001-ben a környezetvédelmi hatóság környezetvédelmi engedélyt adott ki a jelenleg épülő nyomvonalra. Ebben a környezetvédelmi engedélyben írták elő többek között, hogy építési munkák csak szeptember 1. és március 15. között vegetációs időszakban végezhetők, azaz a tavaszi és nyári építési főszezonban nem dolgozhatott a kivitelező, nem épülhetett az út.
Ezt ellensúlyozva az őszi és kora tavaszi hetekben, ha az időjárás is kegyes volt, hétvégén is dolgozott a kivitelező. Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. építési engedély módosítási kérelmet nyújtott be a környezetvédelmi engedély kérdéses passzusának feloldására vonatkozóan. Első fokon helyt is adtak a beadványnak, azonban ezt a Bocskaikert Zöld Egyesület megfellebbezte, így másodfokra jutott az ügy. A másodfokú hatóság 2012. március közepén helybenhagyta az első fok döntését, azaz idén már épülhetett tavasszal és nyáron is az elkerülő szakasz.
Az új nyomvonalon 11.9 km hosszan, 2×1 forgalmi sáv, 2 híd, valamint két szintbeli csomópont létesül. Az építéshez kapcsolódóan környezetvédelmi beruházást is elvégeznek. Csaknem 2 kilométer hosszon zajvédő fal, több mint 13,5 kilométer hosszon vadvédő kerítés, illetve mintegy 7 kilométeren madárvédő fal és egy vadátjáró épül. 1400 fát és több mint 60 ezer cserjét telepítenek.
„Az elkerülő megépítésével Debrecen belvárosa felszabadul az átmenő forgalom alól, jelentősen javul a városban élők életminősége. A helyben lakók és az átutazók gyorsabban, biztonságosabban közlekedhetnek a 4. számú főúton. Az építési munkák 90%-os műszaki készültségűek, a teljes szakaszon elkészült a pályaszerkezet és a kopóréteg. Jelenleg többek között növénytelepítést, zajvédő elemek beemelését és forgalomtechnikai munkálatokat végeznek. Az elkerülőt decemberben forgalomba helyezzük” – mondta Loppert Dániel, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. kommunikációs vezetője.
A projekt az Új Széchenyi Terv keretében a Közlekedési Operatív Program részeként Európai Uniós támogatással valósul meg.