NIF: Újabb vasúti nagyberuházás indul

Gyoma és Békéscsaba között is elvégzik a vasút korszerűsítésének munkálatait, melyek alapján 160 km/h sebességnek megfelelő vágányok, új peronok épülnek ki, illetve állomásépületek épülnek át, valamint várhatóan az utazási idő is csökkenni fog. A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. a mai napon kihirdette a kivitelezésére vonatkozó közbeszerzési eljárás eredményét.

A Gyoma – Békéscsaba (kiz.)
vasútvonal rekonstrukciója a Budapest – Lőkösháza vonal felújításának
részeként valósul meg. A Budapest – Lökösháza vasútvonal az európai
törzshálózat, a Páneurópai IV. közlekedési folyosó része, egyik legfőbb
összeköttetés a Balkán felé, így jelentőssége meghatározó. A
vasútvonalat az Európai Unió követelményeinek megfelelően folyamatosan
kétvágányú pályává kell alakítani, 160 km/h sebesség és 225 kN
tengelyterhelés biztosításával.

A vonalszakaszon átépül 3 állomás (Csárdaszállás, Mezőberény, Murony), valamint az állomásokat összekötő nyíltvonal:

–    Új felsővezetéki rendszer épül ki,
–    Valamennyi állomáson aluljáró épül a peronok megközelítésére, az akadálymentesítés közlekedést rámpák biztosítják,
–    Gyomaendrőd belterületén új közúti aluljáró,
–    Mezőmegyer területén új gyalogos-kerékpáros aluljáró épül.

Állomási munkák:

–    Az átmenő fővágányok 160 km/h sebességnek megfelelő kiépítése,
–    Sin korona +55cm magas peronok épülnek,
–    Teljesen új villamos felsővezetéki rendszert telepítése,
–    Korszerű váltófűtés, térvilágítás (peron, aluljáró, stb.), villamos energiaellátás korszerűsítése,
–    Új gyalogos aluljárók építése, az akadálymentesítés biztosításával,
–    Az állomás felvételi épületek a műszaki és forgalmi követelmények szerint átépülnek, Muronyban új felvételi épület épül.

A
fejlesztés célja többek között a széles peronok és gyalogos aluljárók
kiépítésével a balesetveszély csökkentése, emellett az akadálymentesítés
jegyében rámpát alakítanak ki a mozgáskorlátozottak részére.

A
környezeti ártalmak csökkentésére zajvédő falat építenek összesen 1220 m
hosszon, valamint az erősebb, vastagabb vasúti pályaszerkezet miatt
kisebb rezgések valósulnak meg, így a hanghatás is kisebb lesz.

A
beérkező 3 ajánlat közül a legalacsonyabb ajánlatot benyújtó, a nyílt
közbeszerzési eljáráson nyertes BÉKÉS-2012 Konzorcium építi meg a
beruházást. A konzorcium vezetője Swietelsky Vasúttechnika Kft., a
konzorcium tagja a KÖZGÉP Építő- és Fémszerkezetgyártó Zrt. és a Magyar Aszfalt Kft. A
szerződéses összeg nettó: 38.975.560.535.-Ft.
A kivitelező 2012-ben
kezdi meg a munkálatokat, ami után előreláthatóan 2014 II. félévében
készül el a korszerűsített mintegy 30 km hosszú vasútvonal szakasz.

A projekt az Új Széchenyi Terv részeként az Európai Unió támogatásával, a Kohéziós Alap társfinanszírozásával valósul meg.