Újabb vasúti nagyberuházást ír ki a NIF

Gyoma és Békéscsaba között is elvégzik a vasút korszerűsítésének munkálatait, melyek alapján 160 km/h sebességnek megfelelő vágányok, új peronok épülnek ki, illetve állomásépületek épülnek át, valamint várhatóan az utazási idő is csökkenni fog. A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. a mai napon kiírta a kivitelezésére vonatkozó közbeszerzési eljárást.

A Gyoma – Békéscsaba (kiz.) vasútvonal rekonstrukciója a Budapest – Lőkösháza vonal felújításának részeként valósul meg. A Budapest – Lökösháza vasútvonal az európai törzshálózat, a Páneurópai IV. közlekedési folyosó része, egyik legfőbb összeköttetés a Balkán felé. A vasútvonalat az Európai Unió követelményeinek megfelelően folyamatosan kétvágányú pályává kell alakítani, 160 km/h sebesség és 225 kN tengelyterhelés biztosításával.

A vonalszakaszon átépül 3 állomás (Csárdaszállás, Mezőberény, Murony), valamint az állomásokat összekötő nyíltvonal:

–    Új felsővezetéki rendszer kiépítése,
–    Valamennyi állomáson aluljáró épül a peronok megközelítésére, az esélyegyenlőséget rámpák biztosítják,
–    Gyomaendrőd belterületén új közúti aluljáró,
–    Mezőmegyer területén új gyalogos-kerékpáros aluljáró épül.

Állomási munkák:

–    Az átmenő fővágányok 160 km/h sebességnek megfelelő kiépítése,
–    Sin korona +55cm magas peronok épülnek,
–    Teljesen új villamos felsővezetéki rendszer épül,
–    Korszerű váltófűtés, térvilágítás (peron, aluljáró, stb.), villamos energiaellátás korszerűsítése,
–    Új gyalogos aluljárók építése, az akadálymentesítés biztosításával,
–    Az állomás felvételi épületek a műszaki és forgalmi követelmények szerint átépülnek, Muronyban új felvételi épület épül.

A fejlesztés célja többek között a széles peronok és gyalogos aluljárók kiépítésével a balesetveszély csökkentése, emellett az akadálymentesítés jegyében rámpát alakítanak ki a mozgáskorlátozottak részére.

A környezeti ártalmak csökkentésére zajvédő falat építenek összesen 1220 m hosszon, valamint az erősebb, vastagabb vasúti pályaszerkezet miatt kisebb rezgések valósulnak meg, így a hanghatás is kisebb lesz.

Jelen közbeszerzési kiírás eredménye után a kivitelező 2012-ben kezdi meg a munkálatokat, ami után előreláthatóan 2014 II. félévében készül el a korszerűsített mintegy 30 km hosszú vasútvonal szakasz.

Az ajánlattételi határidő: 2012. január 26.
Az eredményhirdetés tervezett időpontja: 2012. március 26.
A szerződéskötés tervezett időpontja: 2012. április 16.

A projekt az Új Széchenyi Terv részeként az Európai Unió támogatásával, a Kohéziós Alap társfinanszírozásával valósul meg.