Tájékoztatás a Hévíz elkerülő út építéséről
A részben új nyomvonalon épülő útszakasz többek között Hévíz belvárosát tehermentesíti az átmenő forgalom alól. Az elkerülő út összesen csaknem 11 kilométer hosszú lesz, a projekt négy tervezési szakaszból áll, melyek kivitelezése azonban egyben történik.
Az elkerülő út első szakasza a tőzeges altalaj miatt jelentősen deformálódott 75. számú főút közel 2 kilométer hosszon átépítendő része Keszthely és Alsópáhok között. A főutat teljes elbontással korszerűsítik. Az érintett szakaszon tőzeges talajra épül az út, így szükséges a megfelelő teherhordó réteg kialakítása. Ez az úgy nevezett kőtömzsölés vagy dinamikus talajtömörítés, ami jelenleg is zajlik az útszakaszon. A technológia során egy hengerbe kőanyagot töltenek, majd ezt egy közel 10 tonna súllyal az altalajba meghatározott számú és sűrűségű helyen bejuttatják.
Ez a technológia sajnos zajjal jár, azonban a beruházó NIF Zrt. lakossági kérések figyelembevételével az eddigi 24 órás munkavégzést 06-22 óra közötti időszakra korlátozta, emiatt a technológiát használó munkavégzés előreláthatólag 2012. január végéig tart. A 75. számú főút várhatóan a 2012 nyár végére – ősz elejére nyitható meg a forgalom számára.
A következő két útszakasz, az Alsópáhok–Felsőpáhok településeket és Hévízt elkerülő szakasz új nyomvonalon épül meg több mint 7 kilométeren, és a Zalaköszvényes térségében tervezett külön szintű csomópontig tart, valamint ehhez tartozik a Nemesbüki bekötőút építése is.
Ezen szakaszokon folyamatosan történik az útépítés fölművének és aszfaltrétegeinek építése, mely során a munkagépeknek óránként többször keresztezni kell a Hévíz-Alsópáhok összekötő utat, így kérjük fokozott figyelmüket. A két szakaszon a műtárgyak és átjárók építése fokozatosan a munkaterület rendelkezésére állásának megfelelően történik.
Ezt követően a negyedik szakasz a meglévő alsóbbrendű út nyomvonalát felhasználva, annak korrekciójával és felújításával a meglévő 76. számú főútig (az alsómándpusztai csomópontig) tart. Ennek hossza több mint 2 kilométer. A szakasz későbbi 2×2 sávos részén folyik az út fölművének kialakítása, illetve a zalaköszvényesi csomópontban a hullámosított acéllemez műtárgy építése
A beruházást több tényező is hátráltatja: a korábbi kivitelezési közbeszerzés és a régészeti munkák elhúzódása, a 2010-es év őszének rendkívül csapadékos időjárása, valamint a területszerzési problémák is nehezítik a kivitelezést, így a vállalkozó a szerződéses határidő módosítását kezdeményezte, mely 2013 nyarára változik. A beruházó NIF Zrt. tervei szerint azonban, amennyiben a szükséges feltételek fennállnak, a települések tehermentesítése érdekében 2012 év végéig a 75. számú főúttól az Hévíz-Alsópáhok összekötő út körforgalmi csomópontjáig ideiglenes forgalomba helyezi az utat.
A projekt a Közlekedési Operatív Program (KÖZOP) részeként valósul meg az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) társfinanszírozásával. A megítélt támogatás bruttó összege 8,2 milliárd forint, ebből 15 százalék az operatív programon belüli hazai forrás, 85 százalék pedig az ERFA-ból származik.