Megújulhat a Balaton vasúti közlekedése

Megkezdődtek a Balatonaliga és Balatonszentgyörgy közötti vasúti pálya korszerűsítésének előkészületi munkálatai. Kiírták a pályázatot a déli parti vasút felújítása engedélyezési és tenderterveinek, valamint a Balaton körüli és környéki vasúthálózat fejlesztésének megvalósíthatósági tanulmánya elkészítésére. Az előkészületi munkálatok költsége csaknem egymilliárd forint, ami jelentős részben az Európai Unió Kohéziós Alapjából származik – tájékoztatott a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.

A Balaton déli partján a Balatonaliga és Balatonszentgyörgy közötti vasúti pálya korszerűsítését készíti elő a NIF Zrt. Az előkészítési projekt másik részeként átfogó megvalósíthatósági tanulmány készül a Balaton körüli és a kapcsolódó vasútvonalak jövőbeni hasznosíthatóságáról, fejleszthetőségéről, az állomások és megállóhelyek korszerűsítésének módjáról.

Az előzetes tervek szerint a déli parti vasúti pálya felújítása mellett átépítik a felsővezeték-rendszert és a biztosítóberendezéseket, valamint felújítják a gyalogos és közúti átjárókat. A közút-vasút szintbeni kereszteződések egy része teljesen átépül, a legveszélyesebb, nagy forgalmú helyeken külön szintű alul- vagy felüljárók létesülnek. A felújítás munkálatokhoz kapcsolódó engedélyezési és tendertervek kidolgozására kiírt közbeszerzési pályázat 2011. május 14-én megjelent. A pályázatok beadásának határideje 2011. június 30., az eredményhirdetés tervezett időpontja 2011. július 29.

A tervezett rekonstrukciós munkálatok eredményként a kevésbé beépített helyeken vezető pályaszakaszokon a sebesség a jelenlegi óránkénti 100 kilométerről 120 kilométerre növekszik, a többi szakaszon marad a jelenlegi 100 kilométeres óránkénti sebesség. Az előkészítési munkák részeként először az engedélyezési tervek készülnek el, amelyek alapján az építési engedélyezési eljárás lebonyolítható, ezt követően készülhetnek el a tendertervek. A beruházás kivitelezése legkorábban 2013 második felében indulhat el.

A tanulmány a Balaton tágabb környezetének vasúti közlekedését is vizsgálja majd, felméri a Győrtől Veszprémen át Kaposvárig, illetve a nyugati országhatártól (Szombathely, illetve Zalaegerszeg) Székesfehérvárig terjedő terület Balaton felé irányuló vasútvonalainak szerepét is. A megvalósíthatósági tanulmány elkészítésére vonatkozó közbeszerzési pályázat kiírása 2011. május 24-én jelent meg. A pályázatok beadásának határideje 2011. július 7., az eredményhirdetés tervezett időpontja 2011. augusztus 5.

„A megvalósíthatósági tanulmány segítségével meghatározhatók azok a fejlesztések, amelyek jótékony hatást gyakorolnak a térség idegenforgalmára is” – mondta Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője. A szakember szerint a régen várt korszerűsítéssel biztonságosabbá, kényelmesebbé válhat a vasúti közlekedés a Balaton déli partján.

A beruházás előkészítésére a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) keretén belül csaknem nettó 1 milliárd forint áll rendelkezésre, aminek 15 százaléka hazai forrás, 85 százalékát pedig az EU Kohéziós Alapjából fedezik.