Megújul a vasúti pálya Szolnok és Szajol között
Folyamatban vannak a páneurópai közlekedési hálózathoz kapcsolódó Szolnok–Szajol vasútvonal felújításának előkészítési munkálatai. A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. lezárta a MÁV-val folytatott egyeztetéseket, így a tervdokumentáció minősítése már folyamatban van. A korszerűsítés előkészítésére csaknem 2 milliárd forint áll rendelkezésre, nagyobb részben uniós forrásból.
A Szolnok–Szajol vasúti vonalszakasz a magyar vasúthálózat egyik – a nemzetközi vasúti hálózat szempontjából is – legfontosabb eleme. Az itt áthaladó IV. számú Helsinki-folyosó vasúti tengelye összeköti Magyarországot a nyugat-európai hálózattal, de meghatározó a Közép-Európán keresztül vezető tranzitútvonalak között is.
Az előkészítés során a beruházó NIF Zrt. lezárta a MÁV-val a beruházás műszaki tartalmával kapcsolatos egyeztetéseket, a vasúttársaság megtette a szükséges módosításait, így a tenderdokumentáció kész a minősítési eljárás lefolytatására. A minősítési eljárás megkezdődött és folyamatban van.
A NIF Zrt. a már megkezdett rekonstrukciós munkáihoz kapcsolódva a Szolnok – Szajol vasúti vonalszakaszt is korszerűsíti. A beruházás során felújítják a vasúti pályát, alkalmassá teszik a 160 km/órás sebességgel történő közlekedésre, valamint a hidak pályaszerkezetét is átépítik. A fejlesztés előkészületi munkálatai jelenleg is zajlanak, a kiviteli tervek elkészítésére a tender kiírása van folyamatban. A tervek szerint a kivitelezés 2013-ban indul.
A beruházás kiterjed Szolnok állomás korszerűsítésére is. E meghatározó vasúti csomópont áttervezése komoly feladatot jelent, melynek során újragondolják a vágányhálózat és funkcióinak szükségességét. Az állomáskorszerűsítés tervezése a Szolnok és Szajol közötti szakasz tervezésével együtt indul, kivitelezésének kezdete azonban 2015-ben várható.
Szolnok és Szajol között a rendelkezésre álló két vágányon közös nyomvonalon halad a Budapest Nyugati pu. – Cegléd – Szolnok – Szajol – Debrecen – Nyíregyháza – Záhony-országhatár kétvágányú vasúti fővonal, valamint a Budapest Keleti pu. – Nagykáta – Újszász – Szolnok – Szajol – Békéscsaba – Lökösháza-országhatár szintén kétvágányú vasútvonal. Az érintett 6,5 kilométeres szakaszon található Magyarország egyik legnagyobb kétvágányú vasúti hídja a Tisza felett. A Szolnok és Szajol közötti pályaszakasz felújításával párhuzamosan megépül egy új tiszai ártéri híd is a Tisza-híd és Szajol között, az árvizek gyorsabb levonulása érdekében. Szajol állomás előtt, a vonalszakasz legmélyebb pontján ugyanakkor kétoldali árvízvédelmi gáttal védik majd a vasúti pályát.
„A felújítás nyomán az érintett szakasz alkalmas lesz az óránként 160 kilométeres sebességű szerelvények közlekedtetésére is, mihelyt egy másik projekt keretén belül kiépül az egységes vonatbefolyásoló rendszer, az ETCS 2 is” – mondta Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője.
A tervezési projekt a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) részeként valósul meg. A támogatás teljes összege csaknem bruttó 2 milliárd forint, ebből 15 százalék az operatív programon belüli hazai forrás, 85 százalék pedig a Kohéziós Alapból származik.