Megújul a vasút Záhony térségében
Folyamatban van a záhonyi széles nyomtávú vasúti alaphálózat korszerűsítésének második üteme. A beruházás során az állomásokon és rendező pályaudvarokon végeznek felújítási munkálatokat. A fejlesztés finanszírozása nagyrészt európai uniós forrásokból történik – tájékoztatott a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.
Május végén megkezdődnek Záhony térségében a vasúti infrastruktúra fejlesztésének második üteméhez tartozó, már vágányzárat is igénylő munkálatok. Elsőként Záhony állomáson és körzetében korszerűsítik a vágányokat és a kitérőket és cserélik azokat a berendezéseket, amelyek széles mivoltukból adódóan előzetes tervezést és gyártásfejlesztést igényelnek. A későbbiekben a szakasz többi állomásán és rendező pályaudvarán, pl. Tuzséron, Eperjeskén is elvégzik ezeket a felújítási munkákat.
A beruházás első üteme 2010 novemberében zárult le, a korszerűsítés során átépítették a nyílt vonali és állomási átmenő vágányokat: Záhony–Tuzsér között 5 kilométer, Tuzsér–Eperjeske között 1,9 kilométer, Záhony–Eperjeske között 1,1 kilométer, Eperjeske–Tornyospálca között 9 kilométer hosszon. Ugyancsak a korszerűsítés első ütemében végezték el azoknak a felépítményi szerkezeteknek a cseréjét, amelyek nem igényeltek speciális tervezést és gyártásfejlesztést. A beruházással megszüntették a lassújeleket és a lezárt vágányszakaszokat, biztosították a 24,5 tonna tengelyterhelést, ezzel csökkentek az üzemeltetési költségek, növekedett a forgalmi kapacitás.
„A beruházással zökkenőmentesebbé válik a Záhony térségében folyó ipari-logisztikai tevékenység, a vonatok könnyebben tudnak majd haladni, és gördülékenyebb lesz az áruátrakás – tájékoztatott Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. kommunikációs vezetője. A záhonyi térségben található 150 kilométernyi széles nyomtávú vágány felújítása hozzájárul a munkahelyek megtartásához ” – tette hozzá a szakember.
A beruházó NIF Zrt. szabályszerű közbeszerzési pályázaton választotta ki a kivitelező EUROKAPU-2011 Konzorciumot (a konzorcium tagjai a Swietelsky Vasúttechnika Kft., a Szentesi Vasútépítő Kft., a Közgép Zrt.). A teljes felújítási projekt a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) részeként valósul meg a Kohéziós Alap társfinanszírozásával. A két ütem támogatási összege összesen bruttó 25 milliárd forint, ebből 15 százalék az operatív programon belüli hazai forrás, 85 százalék pedig uniós támogatás.