Korszerűbb lesz az elővárosi vasúthálózat
A tervek szerint haladnak az előkészítési munkálatok a fővárosi elővárosi vasútvonalak fejlesztésére és kiegészítő beruházásaik megvalósítására. E beruházások között korszerűsítik a Nyugati és a Keleti pályaudvar kapcsolódó vonalszakaszait is. A felújítási munkálatok előkészítési költségeit hazai forrásból biztosítják – tájékoztatott a Nemzeti Infrastruktúra (NIF) Fejlesztő Zrt.
A Nyugati és a Keleti pályaudvar kapcsolódó vonalszakaszait érintő tervezett beruházás magában foglalja a jelenlegi leromlott állapotú vasúti pálya, a biztosítóberendezés, az áramellátó-rendszer korszerűsítését, a kapacitás bővítését, az utazási sebesség növelését, a leromlott személyszállítási infrastruktúrával rendelkező állomások korszerűsítését, az esélyegyenlőségi feltételek megteremtését.
A beruházás keretében a Nyugati pályaudvartól (kizárva) és a Rákospalota-Újpestig (bezárva) terjedő szakaszon megújul Istvántelek és Rákospalota-Újpest állomás, továbbá a jelenleg kielégítő városi kapcsolatokkal nem rendelkező Rákosrendező állomás utasforgalmát a tervek szerint a Hungária körút térségében létesülő új megállóhely veszi át. A vasúti utasforgalmi helyek jobb megközelíthetősége érdekében Rákospalota-Újpest állomáson új P+R parkolókat és kerékpártárolókat hoznak létre. A vasutat keresztező szintbeni közúti átjárókat korszerűsítik, ennek hatására a közúti várakozási idők csökkenhetnek.
A Keleti pályaudvar csatlakozó budapesti vonalszakaszain a Kőbánya-felsőtől Rákos állomásig terjedő fejlesztés során a két állomás közötti pálya további két vágánnyal bővül, ami jelentősen csökkenti a kapacitáshiányt és a nagy forgalom miatti zavarérzékenységet. Kőbánya-felső állomás utasforgalmát áthelyezik az Éles sarokhoz, illeszkedve a későbbiekben kiépülő közlekedési csomóponthoz.
A korszerűsítéshez mindkét vonalszakaszra elkészült a megvalósíthatósági tanulmány és rendelkezésre állnak az engedélyezési és tendertervek, valamint Vác vasútállomás átépítésének hatósági engedélye. Jelenleg folyik a budapesti szakasz átépítéséhez szükséges létesítési engedélyek beszerzése és a tendertervek bírálata. A terveket a Budapest Konzorcium – a Főmterv Mérnöki Tervező Zrt., a Közlekedés Kft. és a Viteco Kft. konzorciuma – készíti. A beruházás kivitelezése a Nyugati vonalcsoporton legkorábban 2012-ben kezdődhet meg, a Keleti pályaudvar csatlakozó vonalszakaszait érintő beruházásé pedig ennek befejezését követően, legkorábban 2015-ben indulhat el.
„A tervezett korszerűsítéssel a Budapest és agglomerációja között utazók számára kényelmesebbé válik a vasúti közlekedés, lényegesen csökkenhet a késések száma és időtartama – mondta Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője. A vasúti infrastruktúra fejlesztésével javul a városi és elővárosi közösségi közlekedés szolgáltatásainak színvonala” – hívta fel a figyelmet a szakember.
A beruházás előkészítési munkálatai más projektekkel együtt folynak, ezekre a 1067/2005 kormányhatározat értelmében összesen mintegy bruttó 2,3 milliárd forint áll rendelkezésre, teljes mértékben hazai forrásból.