Javul Székesfehérvárig a vasútvonal biztonsága
A Budapest–Székesfehérvár vasútvonalon is telepítik az ETCS 2-t, azaz az Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer 2-es szintjét. A vasúti közlekedés biztonságát jelentősen növelő rendszer telepítése a tervek szerint 2014 végére befejeződik. A beruházás pénzügyi hátterét döntően az Európai Unió biztosítja – tájékoztatott a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.
A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. befejezte az előkészítési munkálatokat és ebben az évben tervezi az ETCS 2 vonatbefolyásoló berendezés pályamenti alrendszer kiépítésének megkezdését a Budapest–Székesfehérvár vasútvonalon.
A tervezett telepítési munkálatok 68 kilométer vonalhosszt érintenek. Az ETCS elsődleges feladata a vonatok közlekedésének felügyelete, a vasúti forgalom biztonságának garantálása a legkülönbözőbb üzemi helyzetekben. Ha a mozdonyvezető a rendszer figyelmeztetését követően nem csökkenti a sebességet megfelelő mértékben, ha a sebesség eleve túl magas, illetve ha a vonat megállásra vagy a sebesség csökkentésére utasítást adó jelző felé közelít, a rendszer automatikusan bekapcsolja az üzemi féket, s ha szükséges, a vészféket is. Az ETCS elsősorban a vonatbefolyásolással kapcsolatos funkciókat és eljárásokat foglalja magában, de túlmutat a hagyományos értelemben vett vonatbefolyásoló rendszereken, és a vasúti közlekedés biztonságát szinte minden téren igyekszik szavatolni.
„Az ETCS 2 telepítési munkálataival párhuzamosan folyó pálya- és biztosítóberendezési rekonstrukciónak köszönhetően Kelenföld és Székesfehérvár között a meglévő pályát alkalmassá teszik az óránként 160 kilométeres sebességgel történő közlekedésre” – tájékoztatott Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője.
A fejlesztés a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) részeként valósul meg a Kohéziós Alap társfinanszírozásával. A Budapest–Székesfehérvár vasútvonalon az ETCS 2 telepítés előkészítésének pénzügyi hátterét nagyrészt az Európai Unió biztosította.