Folynak az M4-es megépítésének előkészületei
Jelenleg is zajlanak a tervezett M4 gyorsforgalmi út előkészítési munkálatai a Berettyóújfalu és a román határ közötti útszakaszon, amely két transzeurópai közlekedési folyosónak is része lesz, ha az M35 és M4 csatlakozó szakaszai is megépülnek. Az előkészítés pénzügyi hátterét nagyrészt az Európai Unió biztosítja – tájékoztatott a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.
Az M4 gyorsforgalmi út Berettyóújfalu és Nagykereki (román országhatár) közötti szakaszának előkészületi munkálataival, illetve kivitelezésével a Transzeurópai Közlekedési Hálózat (TEN-T) részeként a Balti-tengert a Fekete-tengerrel – ezen belül Kassát, Debrecent és Nagyváradot – összekötő gyorsforgalmi úthálózat egy újabb fontos eleme készülhet el. Az M4 gyorsforgalmi út ezen szakaszával kapcsolódik majd az Erdélyi Autópálya is a magyarországi gyorsforgalmi úthálózathoz (első ütemben az M35-ön keresztül). A szakasz része annak a horizontális (M8–M4) TEN-T folyosónak is, amely Budapestet elkerülve az ország nyugati és keleti részét köti össze.
A tervezett útszakasz hossza hozzávetőleg 32 kilométer, Berettyóújfalu, Derecske, Szentpéterszeg, Gáborján, Hencida, Váncsod, Bojt és Nagykereki településeket érinti. A szakasz egyelőre csak „elvont” szelvényezéssel rendelkezik, mivel még nem ismert a Budapestig tartó teljes M4 gyorsforgalmi út pontos nyomvonala.
Az örökségvédelmi és a környezeti hatástanulmány és a megvalósíthatósági tanulmány elkészült, a jogerős környezetvédelmi engedély rendelkezésre áll, az engedélyezési tervdokumentáció elkészítése, a területszerzés folyamatban van. A kiviteli tervek elkészítése, a közművek kiváltásához szükséges engedélyek beszerzése és a régészeti feltárás előkészítés alatt vannak. A tervezést a TURA-TERV–UTIBER Konzorcium végzi. A tervek szerint az előkészítés 2015 első negyedévében zárul le, illetve amennyiben pótkisajátítás szükséges, úgy 2015 utolsó negyedévére várható.
Az engedélyezési terv kétszer két forgalmi sávra, 26,60 m koronaszélességű autópálya-mintakeresztszelvény figyelembevételével készül az összes szükséges műtárggyal. A szakaszon négy csomópontot terveznek, illetve Berettyóújfalu térségében egy autópálya-üzemmérnökség, valamint autópálya-rendőrség létrehozásának lehetőségét is vizsgálják. A román országhatárnál egy komplex pihenőhely megépítése várható, sőt – bár a tervek szerint a Nagykereki térségében megépülő határmetszési pontban nem lesz határátkelő – a rendőrséggel való egyeztetés után ideiglenes határátlépési ellenőrzési pontot is kialakíthatnak.
„A beruházás nyomán korszerű gyorsforgalmi úti kapcsolat épülhet ki Berettyóújfalu és az országhatár között – mondta Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője. A fejlesztéssel a térség helyzete várhatóan számottevően javul a munkahelyteremtő beruházásokért folyó versenyben” – tette hozzá a szakember. vezetője.
A beruházás előkészítésére a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) keretén belül bruttó 9,4 milliárd forint áll rendelkezésre, aminek 15 százaléka hazai forrás, 85 százalékát pedig az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) fedezi.