Európai szabványok szerint épül át a 6-os főút Pécs utáni szakasza
A tervek szerint haladnak és három éven belül lezárulhatnak a 6-os főút felújításának előkészítési munkálatai. A beruházás során korszerűsítik, illetve kiszélesítik az útpálya burkolatát. Az előkészítést döntően uniós forrásból finanszírozzák– tájékoztatott a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.
A főút korszerűsítéséről szóló elképzeléseket többször is módosították az M6 autópálya építésével, illetve forgalomba helyezésével összefüggésben. A jelenlegi elképzelések szerint a 11,5 tonna tengelyterhelésű járművek számára is alkalmas, megerősített burkolattal látják el gyakorlatilag a teljes szakaszt, a barcsi horvát határátlépőig.
Ezt kiegészítve a főutat Pécs nyugati városrészének kivezető szakaszán a meglévő kétszer egy forgalmi sávról kétszer két sávosra tervezik bővíteni. A burkolaterősítés az M60 gyorsforgalmi út építésétől függően valósulhat meg.
Jelenleg a 6. számú főút Pécs utáni szakaszának felújításával kapcsolatban folyik az előkészítés. Az érintett útszakasz forgalmi terhelése erősen váltakozik: naponta átlagosan 8–30 ezer jármű közlekedik itt. A forgalom 15–25 százalékát teszik ki a nehézgépjárművek.
A tervek szerint a burkolatot Pécstől kezdődően a megyehatárig erősítik meg a 202–246 kilométerszelvények között, kivéve a 203,1 és 206,4 kilométerszelvények közötti szakaszt, ahol négynyomúsítást terveznek. A megyehatárt elérve a burkolaterősítés Somogy megyében is folytatódik egészen a 258,6 kilométerszelvényig.
A burkolaterősítés mellett a 229,5 kilométertől kezdődően a külterületi szakaszokon minimális szélesítést is terveznek a szabványos kialakítás érdekében, továbbá a települések elején és végén forgalomcsillapító szigetet építenek ki. Szigetvár belterületén körforgalmú csomópont létesülhet. A Szigetvár utáni szakaszon a burkolatszélesítéssel párhuzamosan a hidakat is kiszélesítik. A felújításban érintett szakasz egyes részein párhuzamos szervizutat és kerékpárutat is terveznek építeni.
A beruházásokra vonatkozó megvalósíthatósági tanulmányok elkészítése folyamatban van, az örökségvédelmi és környezetvédelmi hatásvizsgálatok többsége is rendelkezésre áll. A szükséges jogerős építési és más hatósági engedélyek egy része megérkezett, más részük beszerzése folyamatban, illetve előkészületben van. Az engedélyezési tervdokumentáció és a kiviteli tervek többsége ugyancsak elkészült.
„Pécs után továbbra is a 6. számú főút a legfontosabb közlekedési csatorna a barcsi határátlépő felé, így a jelenlegi forgalmi terhelés indokolttá teszi az országos főút e szakaszának felújítását – mondta Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője.
A felújítás után lényegesen biztonságosabb lesz a forgalom Pécs és a déli országhatár között” – tette hozzá Loppert.
A tervezésben, illetve a tervdokumentációk elkészítésében az UVATERV Zrt., a RODEN Mérnöki Iroda Kft., az UTIBER-TURA-Terv Konzorcium, az UNITEF Zrt., a NEFRIT Kft. és PERIDON Kft. közös vállalkozása, a C TERV – KÖRNYEZETFEJLESZTÉS – SPECLÁLTERV KONZORCIUM, valamint a FŐMTERV Mérnöki Tervező Zrt vett részt. Az előkészítés várhatóan 2013 végére zárul le.
A beruházás előkészítésére a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) keretén belül több mint bruttó 1 milliárd forint áll rendelkezésre, aminek 15 százaléka hazai forrás, 85 százalékát pedig az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) adja.