Vasúti fejlesztés európai forrásból
Biztonságosabb és gyorsabb lesz a vasúti közlekedés a Szajol – Püspökladány vasútvonalon, hamarosan indulnak a felújítási munkálatok. A páneurópai közlekedési hálózathoz kapcsolódó vasúti szakasz korszerűsítése több mint 130 milliárd forintos költségvetésből valósul meg, melynek nagy része európai uniós forrás – tájékoztatott a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.
A Szajol–Debrecen–Nyíregyháza–Záhony vonalszakasz átépítéséhez kapcsolódóan – ami az ötös számú páneurópai közlekedési korridor alternatív útiránya – korszerűsítik a vasúti pályát Szajol és Püspökladány között. A kivitelezés előkészítése lezárult, a tervek szerint 2011-ben kezdődnek a munkálatok, amelyek révén megújul a vasúti pálya az érintett szakaszon.
„A projekt célja a vasúti szolgáltatás színvonalának emelése, az eljutási idő csökkentése, valamint a biztonságos, környezetbarát közlekedési lehetőség megteremtésével a térség fejlődésének elősegítése – mondta Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője. A felújítás befejeztével az érintett szakasz alkalmas lesz az óránként 160 kilométeres sebességű szerelvények közlekedtetésére is egy más projekt keretein belül megvalósuló egységes vonatbefolyásoló rendszer, az ETCS 2 kiépítésével” – tette hozzá a szakember.
A tervek szerint a korszerűsítési munkálatok három projekt keretében valósulnak meg. Az első projekt során Szajol és Kisújszállás között korszerűsítik a pályát. A tervek szerint ezzel párhuzamosan, pár hónappal eltolva a második projekt keretében a Kisújszállás és Püspökladány közötti szakasz felújítása indul. A harmadik projekt során új, korszerű biztosítóberendezést építenek ki a felújított pályaszakaszokon. Ezek mellett a projekt részét képezi a Szajol – Püspökladány vonalszakasz fejlesztéséhez kapcsolódó lebonyolító mérnöki tevékenység ellátása is.
A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. 2010 decemberében elindította a kivitelező kiválasztására a közbeszerzési eljárást. A kiírás után 4 hónappal tervezik az eredményhirdetést, majd az eredményhirdetés után húsz nappal a szerződéskötést. A kivitelezési munkálatok a szerződéskötés után indulnak, de folyamatos vágányzárat igénylő munkálatok csak 2012 tavaszától várhatók.
A Szajol – Kisújszállás és a Kisújszállás – Püspökladány vonalszakaszokon 2015. október elejére várható a pályaépítés befejezése. A teljes, mintegy 70 kilométer hosszú Szajol – Püspökladány vonalszakaszon a biztosítóberendezés telepítése is várhatóan 2015 őszén fejeződik be. A műszaki átadásra többek között a próbaüzemi hiánypótlások elvégzése és a teljesítési igazolások megléte után kerülhet sor.
A projekt az Európai Unió támogatásával, a Kohéziós Alap társfinanszírozásával valósul meg. A beruházásra a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) keretén belül bruttó 137,4 milliárd forint áll rendelkezésre, aminek 15 százaléka hazai forrás, 85 százalékát pedig a Kohéziós Alap fedezi.