Korszerű biztonsági rendszer a Szlovéniába vezető vasútvonalon
A Bajánsenye–Boba vasútvonalon is telepítik az ETCS 2-t, azaz az Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer 2-es szintjét. A közlekedés biztonságát jelentősen növelő rendszer telepítéséhez a több mint 7 milliárd forintos pénzügyi hátteret döntően az Európai Unió biztosítja.
A tervek szerint 2014 nyarának végére befejeződnek az Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer (European Train Control System – ETCS) kiépítésének munkálatai a Bajánsenye–Boba vasútvonalon.
A kivitelezés előkészítése 2009 közepén lezárult, az előkészítési projekt célja az engedélyezési tervek elkészítése, az elvi létesítési engedély megszerzése, a kivitelezéshez szükséges forrás megpályázása volt. A mérnökszerződést már 2009 közepén aláírta a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. az ECO-TEC Műszaki-Gazdasági Tanácsadó Kft.-vel. A telepítés a kivitelezési szerződés megkötését követően előreláthatóan 3 évig tart. Jelenleg a kivitelezési tender előkészítése van folyamatban.
A tervezett telepítési munkálatok 101 kilométer vonalhosszt érintenek. Az ETCS elsődleges feladata a vonatok közlekedésének felügyelete, a vasúti forgalom biztonságának garantálása a legkülönbözőbb üzemi helyzetekben. Ha a mozdonyvezető a rendszer figyelmeztetését követően nem csökkenti a sebességet megfelelő mértékben, ha a sebesség eleve túl magas, illetve ha a vonat megállásra vagy a sebesség csökkentésére utasító jelző felé közelít, a rendszer automatikusan bekapcsolja az üzemi féket, s ha szükséges, a vészféket is. Az ETCS elsősorban a vonatbefolyásolással kapcsolatos funkciókat és eljárásokat foglalja magában, de túlmutat a hagyományos értelemben vett vonatbefolyásoló rendszereken.
„A vonatbefolyásoló rendszer kiépítésével emelkedik a Szlovéniába vezető vasútvonal biztonsági szintje, az ETCS 2 a vasúti közlekedés biztonságát szinte minden téren igyekszik szavatolni” – mondta Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője.
A projekt a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) részeként valósul meg az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) társfinanszírozásával. A Bajánsenye–Boba vasútvonalon az ETCS 2 telepítésének kivitelezésére jutó összes támogatás bruttó 7,24 milliárd forint, ebből 15 százalék az operatív programon belüli hazai forrás, 85 százalék pedig az ERFA-ból származik.