Korszerűsödik a 21-es főút
Összesen mintegy 47 kilométer hosszon tervezik kétszer két sávossá alakítani a 21-es út M3-as autópályától Salgótarjánig tartó részeit. A fejlesztés előkészületei jelenleg
Összesen mintegy 47 kilométer hosszon tervezik kétszer két sávossá
alakítani a 21-es út M3-as autópályától Salgótarjánig tartó részeit. A
fejlesztés előkészületei jelenleg folyamatban vannak. Az előkészítési
munkálatokat az Európai Unió társfinanszírozása teszi lehetővé –
tájékoztatott a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.
A
21. számú főút jelenti a közúti kapcsolatot Nógrád megye és székhelye,
Salgótarján számára az M3 autópályával, az ország nagyvárosaival,
illetve a többi régióval. A beavatkozás Salgótarján, valamint Nógrád
megye számos településének életében hoz fontos változást Bátonyterenye
és Ózd között.
A felújítási és bővítési munkálatok során érintett
útszakaszokat jelenleg naponta 11-12 ezer jármű használja, ezek 15
százaléka nehézgépjármű. Az előzetes becslések szerint a következő
másfél évtizedben a főutat használó járművek száma mintegy 30
százalékkal emelkedhet.
Az utóbbi időben a főúton nagymértékben megnövelte a
balesetveszélyt, hogy a jelentősen megnövekedett személy- és
teherszállítás átterelődött a közútra, felerősödött a munkavállalók
ingázása, a reggeli és délutáni időszakban forgalmi csúcsok alakulnak
ki.
A főút megújítását több stádiumban végzik el, a munkálatok
jelenleg is folynak a 7,85 és a 9,75, valamint a 15,05 és a 17,05
kilométerszelvények közötti útszakaszokon. A főút további Heves megyei,
valamint Salgótarjánig tartó Nógrád megyei szakaszait érintő beruházások
előkészítése folyamatban van. Az érintett útszakaszok korszerűsítésének
és bővítésének tervezését az Utiber Kft. végzi.
A tervezett két sáv jellemzően a jelenlegi útpálya
bal oldalán épül meg. A munkálatok során a meglévő útpályát átépítik, ez
képezi majdan a kétszer két sávos út jobb pályáját. Az építendő
keresztmetszet osztott pályás lesz, középen zöld elválasztó sávval.
Az előkészítési szakasz során a
megvalósíthatósági tanulmányok külön-külön elkészültek, az
örökségvédelmi hatásvizsgálatok is rendelkezésre állnak, az összevont
tanulmány előkészítés alatt áll, a jogerős hatósági engedélyek kiadása
folyamatban van.
„A beruházás nyomán a helyben lakók és az átutazók
lényegesen gyorsabban, biztonságosabban, kényelmesebb körülmények között
közlekedhetnek ezen a kiemelt fontosságú útszakaszon – mondta Loppert
Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője. „A felújítást követően
gördülékenyebb lesz a régió forgalma, ami kedvezően hathat a
foglalkoztatásra is” – említette meg a szakember.
A beavatkozások előkészítésére az Európai Regionális
Fejlesztési Alap (ERFA) társfinanszírozásának köszönhetően bruttó 3,63
milliárd forint áll rendelkezésre. A fejlesztés a Közlekedési Operatív
Program (KÖZOP) részeként valósulhat meg.