Tovább korszerűsödik a 76-os főút

Újabb szakaszokon folyik a 76-os főút felújításának előkészítése. A tervek szerint a főút Zala megyei szakaszán 22 kilométer hosszú szakaszon megerősítik a burkolatot, és két

Újabb szakaszokon folyik a 76-os főút felújításának előkészítése. A
tervek szerint a főút Zala megyei szakaszán 22 kilométer hosszú
szakaszon megerősítik a burkolatot, és két elkerülő utat is építenek,
részben új nyomvonalon. A beruházás előkészítési stádiuma várhatóan 2011
végén zárul. A finanszírozásban főként uniós forrásokat használnak fel –
tájékoztatott a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.

A már folyamatban lévő építési munkálatok mellett a
tervek szerint összesen csaknem 22 kilométeren – ezen belül a 61,7 és a
74,6 kilométerszelvények között mintegy 13 kilométeren egybefüggően –
olyan új burkolatot kap a meglévő főút, amely 11,5 tonnás
tengelyterhelésű járművek közlekedésére is alkalmas. Emellett a
Fenékpusztát és Balatonszentgyörgyöt elkerülő út megépítését is
tervezik, ami mentesítheti a két települést az átmenő forgalomtól.

A beruházáshoz elkészült a megvalósíthatósági
tanulmány, és a 13 kilométeres egybefüggő szakasz felújításához
rendelkezésre állnak a jogerős építési engedélyek is. A Fenékpusztát
elkerülő út első szakaszára a közelmúltban sikerült megszerezni az
építési engedélyt, a második tervezési szakaszra a tervezői pályáztatást
készíti elő a NIF Zrt. A főút Balatonszentgyörgyöt elkerülő szakaszának
építési engedélyezési eljárása folyamatban van.

A korszerűsítés részleteiről elmondható, hogy a
balatonszentgyörgyi elkerülő kétszer egy sávra és óránként 90
kilométeres sebességre tervezett szakasza összesen mintegy 7,5 kilométer
hosszban épülhet meg. Kialakítása során 5 kilométeren új utat építenek,
a fennmaradó 2,5 kilométer pedig a 76. számú főút már meglévő része
lesz, aminek burkolatát megerősítik.

A balatonszentgyörgyi elkerülőt követő szakaszon a
hasonló paraméterekkel tervezett fenékpusztai elkerülő teljes hossza 8,5
kilométer lesz, itt a tervezés két szakaszra bontva történik. Az első
szakaszon 1,6 km hosszúságban a meglévő burkolatot erősítik, és ehhez
csatlakozva 2,1 km hosszon új nyomvonalon  építik ki az utat. Az ezt
követő mintegy 4,8 km hosszúságú második szakasz a 71. számú főút része,
ennek burkolaterősítéséhez az engedélyezési és kiviteli tervek
elkészítésére a tervezői pályázat előkészítés alatt van.

Az egyes szakaszok tervezésében az UVATERV Zrt., a
RODEN Mérnöki Iroda Kft. és a Pannonway Kft. vesz részt.

„A beavatkozások nyomán a helyben lakók és az
átutazók lényegesen gyorsabban, biztonságosabban közlekedhetnek – mondta
Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője –, az elkerülő utak
elkészültét követően Balatonszentgyörgy és Fenékpuszta felszabadul az
átmenő forgalom alól.” A szakember hozzátette: idegenforgalmi
szempontból is kiemelten fontos a régió közlekedésének további
fejlesztése.

A beruházás előkészítésére a Közlekedési Operatív
Program (KÖZOP) keretén belül több mint bruttó 1,3 milliárd forint áll
rendelkezésre, aminek 15 százaléka hazai forrás, 85 százalékát pedig az
Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) állja.