Kisbér és Ászár mentesül a tranzitforgalom alól

Gyökeres változásokra lehet számítani Kisbér és Ászár térségének közúti közlekedésében. A tervek szerint új nyomvonalon építik meg a 81-es út két települést elkerülő

Gyökeres változásokra lehet számítani Kisbér és Ászár térségének közúti
közlekedésében. A tervek szerint új nyomvonalon építik meg a 81-es út
két települést elkerülő szakaszát és egy ehhez kapcsolódó körforgalmú
csomópontot, valamint felújítják az elkerülőhöz kapcsolódó meglévő
útszakaszt. A beruházások előkészítési stádiumban vannak, amire összesen
650 millió forint áll rendelkezésre, nagyobb részben európai uniós
forrásból – tájékoztatott a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.

A 81. számú főút jelenleg Kisbér és Ászár településeken
halad át – a települések életében igen nagy terhet jelent az átmenő
forgalom. A forgalom okozta környezetkárosítás csillapítása érdekében
szükséges a települést elkerülő nyomvonal kiépítése. Az elkerülő úthoz
kapcsolódóan a tervek szerint egy háromágú csomópontot körforgalommá
alakítanak, valamint az új nyomvonalon futó elkerülő út végétől csaknem 5
kilométer hosszon megerősítik a 81. számú főút burkolatát.

A 6,4 kilométer hosszúra, kétszer egy sávosra és 90
kilométeres sebességre tervezett elkerülő út terve egy szintbeni vasúti
keresztezést (5. számú Székesfehérvár–Komárom MÁV-vasútvonal), két
országos közúti csomópont kiépítését, három szintbeni földútcsatlakozást
és három vízfolyás-keresztezést tartalmaz. A kettévágott mezőgazdasági
területek megközelítésére párhuzamos földút és a keresztező földutak
burkolt csatlakozása épül meg. Az elkerülő úton két vízátereszt kell
építeni: a Kisbér-árok vízfolyáson, illetve a Concó patakon keresztül.

Az elkerülő úthoz kapcsolódóan Kisbér keleti
határában a 81. és 13. számú főutak meglévő, háromágú csomópontját
körforgalommá tervezik átépíteni. A csomópont meglehetősen vizenyős
területen helyezkedik el. Itt találkozik az időszakosan nagy vízhozamú
Battyán-ér és a Törökbálint-ér. A tervezési terület teljes egészében
külterületen helyezkedik el. A meglévő csomópontban jelenleg nincs
közvilágítás, így a csomópontot közvilágítással is el kell látni. A
csomópont körforgalommá történő átépítésére jogerős érvényes építési
engedély, illetve – a korábbi terv felülvizsgálatával – 2009-ben készült
kiviteli terv áll rendelkezésre.

A meglévő 81. számú főút jelenleg igen leromlott
állapotú, jelentős átmenő teherforgalmat lebonyolító, hálózati
jelentőséggel bíró út, ám rossz állapota miatt igen balesetveszélyes.
Ezért az elkerülő út utáni, meglévő nyomvonalon futó, kétszer egy sávos
szakaszát 11,5 tonna tengelyterhelésre erősítik meg csaknem öt kilométer
hosszon.
A három projekt fizikailag egymáshoz kapcsolódik, közös
előkészítési támogatási szerződésük van. Az előkészítési projekt a
tervek szerint 2012 végére zárul le. Az elkerülő út és a körforgalom
tervezését a PARTNER Mérnöki Iroda Kft. végzi, a 81. számú főút
felújításának tervezője még nem ismert. A beruházásokhoz szükséges
dokumentumok közül a burkolatmegerősítéshez kapcsolódóak előkészítés
alatt állnak, a másik két tervezett beruházás esetében az örökségvédelmi
hatásvizsgálatot és az engedélyezési tervdokumentációt elkészítették.
Rendelkezésre állnak a körforgalom építésének kiviteli tervei és jogerős
építési engedélye is. A többi dokumentum elkészítése, beszerzése
folyamatban van.

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai
Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) társfinanszírozásával valósul meg. A
beruházások előkészítésére a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) keretén
belül összesen bruttó 650 millió forint áll rendelkezésre, aminek 15
százaléka hazai forrás, 85 százalékát pedig az ERFA fedezi.