Gyorsulhat a 8-as út közlekedése

Folynak a 8-as út fejlesztésének előkészületei Székesfehérvár és Veszprém között. A két város közötti kétszer két sávos kapcsolat a hiányzó szakaszok megépítésével és a

Folynak a 8-as út fejlesztésének előkészületei Székesfehérvár és
Veszprém között. A két város közötti kétszer két sávos kapcsolat a
hiányzó szakaszok megépítésével és a meglévők felújításával lesz teljes.
Jelenleg a mintegy 40 km hosszú szakasz terveztetése és
engedélyeztetése van soron, de két éven belül megkezdődhetnek a
kivitelezési munkák.

A 8. számú főút
Székesfehérvár és Veszprém közötti szakaszán az előkészítés alatt álló
felújítás négy útszakaszt érint: megépül a Székesfehérvárt elkerülő út
III. része, amely hozzájárul a város tehermentesítéséhez, és ugyancsak
megépül a Várpalotát elkerülő út, amely a hosszú idő óta növekvő átmenő
forgalomtól szabadítaná meg a várost és nagyon jelentősen gyorsítaná a
főút forgalmát. Felújítják továbbá az országos főutat Várpalota és
Veszprém között, ahol számos balesetveszélyes csomópont és a rendkívül
elhasznált burkolat nehezíti a közlekedést.

A „Székesfehérvár nyugati elkerülő gyűrű” III.
szakasza a jelenlegi elképzelések szerint a 8. számú főút részeként
tölti majd be hálózati szerepét. Az engedélyezési terv készítését a
BO-CI Konzorcium végezte, az elkészült tervek alapján elindították az
engedélyezési eljárást. Az utat újonnan, 7,04 kilométeren építik meg:
elsőrendű főútként fog üzemelni, tervezési sebessége óránként 110
kilométer.
A Várpalotát elkerülő út két helyen keresztezi külön
szintben a Székesfehérvár–Szombathely vasútvonalat, és külön szintű
csomópont épül a kezdő szelvénynél, a Várpalota–Ősi bekötőút
keresztezésében is, ahol a jelenlegi szintbeni vasúti keresztezést
építik át.

A Várpalotát elkerülő mintegy 8 kilométer hosszú
útszakasz immár közel két évtizede húzódó építésének tervei elkészültek.
Az engedélyeztetési eljárást azonban felfüggesztették, mivel a
nyomvonal érinti a várpalotai szeméttelep területét, és a
környezetvédelmi hatóság csak azután járul hozzá a beruházáshoz, miután a
szemétlerakó rekultivációs terve elkészül. Szintén folyamatban van
Várpalota területrendezési tervének módosítása, amihez ugyancsak
szükséges a környezetvédelmi hatóság előírásainak átvezetése. Mindezek
ismeretében a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. szerint az
építési engedély kiadása az idei év végéig történhet meg, és az építés –
az időjárástól függően – 2012 végén, 2013 elején kezdődhet, hároméves
tervezett átfutással.

A 8. számú főutat a Várpalota és Veszprém közötti
kétszer két sávos, kettős záróvonallal ellátott szakaszon a jelenlegi
nyomvonalon szélesítik fizikai elválasztó sávval, és 11,5 tonna
teherbírásúvá építik át. A munkálatok során több külön szintű
csomópontot alakítanak ki (Öskü, Hajmáskér), valamint külön szintűvé
építik át a veszprémi körgyűrű almádi és füredi csomópontjait is.

„A főút várpalotai szakaszán a meglévő kétszer egy
sáv forgalmi kapacitása már korábban kimerült, ezen a belterületi
szakaszon komoly környezeti gondok jelentkeznek” – mondta Loppert
Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője. Elmondta azt is, hogy
Magyarország egyik legfontosabb kelet–nyugati irányú közúti kapcsolata a
felújítást követően biztonságosabb lesz, a régió forgalma felgyorsul, a
települések megszabadulnak az átmenő forgalomtól.

Az 8. számú főút fejlesztése Székesfehérvártól
Veszprémig a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) keretében, európai
uniós társfinanszírozással valósul meg. A projekt előkészítésére bruttó
4, 35 milliárd forint áll rendelkezésre, aminek 15 százaléka hazai
forrás, a többi az EU támogatása.