Folyik a 21-es út bővítésének előkészítése

Felújítani tervezik a 21-es út M3-as autópályától Salgótarjánig tartó részeit, összesen mintegy 47 kilométer hosszon. A projekt előkészületi szakaszban van. A munkálatok minél

Felújítani tervezik a 21-es út M3-as autópályától Salgótarjánig tartó
részeit, összesen mintegy 47 kilométer hosszon. A projekt előkészületi
szakaszban van. A munkálatok minél teljesebb összehangolása érdekében a
Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. a beruházást egy nagyprojekt
keretében valósítja meg. Az előkészítést az Európai Unió
társfinanszírozása teszi lehetővé.

A 21. számú
főút jelenti a közúti kapcsolatot Nógrád megye és székhelye, Salgótarján
számára az M3 autópályával, az ország nagyvárosaival, illetve a többi
régióval. A beavatkozás Salgótarján, valamint Nógrád megye számos
településének  életében hoz fontos változást Bátonyterenye és Ózd
között.

Az utóbbi időben a jelentősen megnövekedett személy-
és teherszállítás átterelődött a közútra, felerősödött a munkavállalók
ingázása, a reggeli és délutáni időszakban forgalmi csúcsok alakulnak
ki. Ez megnövelte a balesetveszélyt, ami indokolttá teszi a főút
korszerűsítését és forgalmi áteresztőképességének bővítését – hívta fel a
figyelmet Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője.

A főút megújítását több stádiumban végzik el, a
munkálatok jelenleg is folynak a 7,85 és a 9,75, valamint a 15,05 és a
17,05 kilométerszelvények közötti útszakaszokon. A főút további Heves
megyei, valamint Salgótarjánig tartó Nógrád megyei szakaszait érintő
beruházások előkészítése folyamatban van. Az érintett útszakaszok
korszerűsítésének és bővítésének tervezését az Utiber Kft. végzi.

Az örökségvédelmi hatásvizsgálatok elkészültek, a
megvalósíthatósági tanulmányok külön-külön elkészültek, az összevont
tanulmány előkészítés alatt áll, a jogerős hatósági engedélyek kiadása
folyamatban van.

A tervezett két sáv jellemzően a jelenlegi útpálya
bal oldalán épül meg. A munkálatok során a meglévő útpályát átépítik, ez
képezi majdan a kétszer két sávos út jobb pályáját. Az építendő
keresztmetszet osztott pályás lesz, középen zöld elválasztó sávval.

„A felújítás után ez a kiemelt fontosságú, a
megyeszékhelyet Budapesttel összekötő út gyorsabbá, biztonságosabbá
válik, s csökkenhet az út menti települések környezeti terhelése –
mondta Loppert Dániel. – A beruházással a térség helyzete várhatóan
számottevően javul a munkahelyteremtő beruházásokért folyó versenyben” –
tette hozzá a NIF kommunikációs vezetője.

A felújítási és bővítési munkálatok során érintett
útszakaszokat jelenleg naponta 11-12 ezer jármű használja, ezek 15
százaléka nehézgépjármű. Az előzetes becslések szerint a következő
másfél évtizedben a főutat használó járművek száma mintegy 30
százalékkal emelkedhet.

A beavatkozások előkészítésére az Európai Regionális
Fejlesztési Alap (ERFA) társfinanszírozásának köszönhetően bruttó 3,63
milliárd forint áll rendelkezésre. A fejlesztés a Közlekedési Operatív
Program (KÖZOP) részeként valósulhat meg.