Előkészületben az M4 gyorsforgalmi út Berettyóújfalu és a román határ között
Folynak a tervezett M4 gyorsforgalmi út előkészítési munkálatai a Berettyóújfalu és a román határ közötti útszakaszon, amely két transzeurópai közlekedési folyosónak is része
Folynak a tervezett M4 gyorsforgalmi út előkészítési munkálatai a
Berettyóújfalu és a román határ közötti útszakaszon, amely két
transzeurópai közlekedési folyosónak is része lesz, ha az M35 és M4
csatlakozó szakaszai is megépülnek. Az előkészítésre több mint 9
milliárd forint áll rendelkezésre, aminek nagy részét az Európai Unió
bocsátja rendelkezésre – tájékoztatott a Nemzeti Infrastruktúra
Fejlesztő Zrt.
Az M4 gyorsforgalmi út
Berettyóújfalu és Nagykereki (román országhatár) közötti szakaszának
előkészületi munkálataival, illetve kivitelezésével a Transzeurópai
Közlekedési Hálózat (TEN-T) részeként a Balti-tengert a
Fekete-tengerrel – ezen belül Kassát, Debrecent és Nagyváradot –
összekötő gyorsforgalmi úthálózat egy újabb fontos eleme készülhet el.
Az M4 gyorsforgalmi út ezen szakaszával kapcsolódik majd az Erdélyi
Autópálya is a magyarországi gyorsforgalmi úthálózathoz (első ütemben
az M35-ön keresztül). A szakasz része annak a horizontális (M8–M4)
TEN-T folyosónak is, amely Budapestet elkerülve az ország nyugati és
keleti részét köti össze.
A tervezett útszakasz hossza hozzávetőleg 32
kilométer, Berettyóújfalu, Szentpéterszeg, Gáborján, Hencida, Váncsod,
Bojt és Nagykereki településeket érinti. A szakasz egyelőre csak
„elvont” szelvényezéssel rendelkezik, mivel még nem ismert a Budapestig
tartó teljes M4 gyorsforgalmi út pontos nyomvonala.
Az örökségvédelmi és a környezeti hatástanulmány
elkészült, a megvalósíthatósági tanulmány és az engedélyezési
tervdokumentáció elkészítése, a területszerzés folyamatban van. A
kiviteli tervek elkészítése, a közműengedélyek beszerzése és a
régészeti feltárás előkészítés alatt vannak. A tervezést a
TURA-TERV–UTIBER Konzorcium végzi. A jogerős környezetvédelmi engedély
rendelkezésre áll. A tervek szerint az előkészítés 2015 első
negyedévében zárul le, illetve amennyiben pótkisajátítás szükséges, úgy
2015 utolsó negyedévére várható.
Az engedélyezési terv kétszer két forgalmi sávra,
26,60 m koronaszélességű autópálya-mintakeresztszelvény
figyelembevételével készül az összes szükséges műtárggyal. A műszaki
megoldástól függően négy vagy öt csomópontot terveznek, valamint
Berettyóújfalu térségében egy autópálya-üzemmérnökség, valamint
autópálya-rendőrség létrehozásának lehetőségét is vizsgálják. A román
országhatárnál egy komplex pihenőhely megépítése várható, sőt – bár a
tervek szerint a Nagykereki térségében megépülő határmetszési pontban
nem lesz határátkelő – a rendőrséggel való egyeztetés után ideiglenes
határátlépési ellenőrzési pontot is kialakíthatnak.
A beruházás előkészítésére a Közlekedés Operatív
Program (KÖZOP) keretén belül bruttó 9,4 milliárd forint áll
rendelkezésre, aminek 15 százaléka hazai forrás, 85 százalékát pedig az
Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) fedezi.