Elkészült a 8–72. számú főutak külön szintű csomópontja Veszprémnél

Gyakorlatilag elkészült a 8-as és a 72-es főút kereszteződésében kialakított külön szintű csomópont, november végén kezdődik a műszaki átadás. A beruházást döntően az Európai

Gyakorlatilag elkészült a 8-as és a 72-es főút kereszteződésében
kialakított külön szintű csomópont, november végén kezdődik a műszaki
átadás. A beruházást döntően az Európai Unió finanszírozta, a támogatás
összege több mint 1,3 milliárd forint volt.

Már
szeptember óta használhatják az autósok a 8. és 72. számú főút
átalakított csomópontját és a fölötte átívelő több mint 30 méteres
hidat, valamint az egy kilométer hosszon felújított 8. számú főutat.

November végén megkezdődik a 8. és a 72. számú főút
kereszteződésében kialakított külön szintű csomópont műszaki átadása.
Bár az eredetileg nem tervezett régészeti feltárás némiképp hátráltatta
az építkezést, az öt hónappal későbbre módosított határidőre elkészült a
csomópont átépítése (az eredeti kivitelezési határidő július 15-e
volt). A kivitelezés során az építési területen Árpád-kori települést és
avar kori temetőt fedeztek fel a régészek, de a májusban megkezdett
feltárások fokozatos lezárása után szakaszosan visszaengedték a
kivitelezőt a munkaterületre.

A közismerten sok balesetet okozó kereszteződés külön
szintű csomóponttá történő átépítése Veszprém előtt a 8. számú főúton
része annak a projektsorozatnak, amelyben megújul és kiegészül a 8.
számú főút kétszer két sávos szakasza Székesfehérvár és Veszprém között,
illetve rövidebb és biztonságosabb összeköttetés létesül a 71. számú út
Balatonkenesét és Balatonfűzfőt elkerülő szakasza, valamint a
Veszprémet Győrrel összekötő 82. számú főút között. A teljes
beruházássorozat megvalósulása után megújul a 72. számú főút
Balatonfűzfőtől a 8. számú főútig, megszűnik a balesetveszély a 8. és a
72. számú út kereszteződésénél, és az észak–déli forgalom elkerüli
Gyulafirátótot, így nem kell többé behajtani a veszprémi körgyűrűig.

A projekt keretében a 72. számú úton a 8. számú úttól
északra és délre egy-egy körforgalmú csomópont épült, ezekbe
csatlakoznak a 8. számú út le- és felhajtó ágai, továbbá megteremtődött a
lehetőség a 82. számú út átkötésének becsatlakozására az északi
oldalon. Emellett a kivitelező a csomópont közelében egy kilométeren
elvégezte a 8. számú főút 11,5 tonnás tengelysúlyra történő
megerősítését, új burkolatot készített az érintett szakaszon, és
szalagkorlátot telepített a két pálya közé.

A beruházást nyílt közbeszerzési eljáráson a Colas
Építő Zrt. nyerte el – időközben jogutódja, a Colas Út Zrt. lett a
kivitelező. A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) a
projektet az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális
Fejlesztési Alap (ERFA) társfinanszírozásával valósította meg a
Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) keretén belül. A támogatás összege
több mint bruttó 1,3 milliárd forint, ebből 15 százalék a KÖZOP-on
belüli hazai forrás, 85 százalék pedig az ERFA-ból származik.