Vasútfelújítás európai pénzből
Hamarosan indulnak a páneurópai közlekedési hálózathoz kapcsolódó Szajol–Püspökladány vasútvonal felújítási munkálatai. A több mint 100 milliárd forintos költségvetésű beruházást nagyrészt uniós forrásokból finanszírozzák.
A Szajol–Debrecen–Nyíregyháza–Záhony vonalszakasz átépítéséhez kapcsolódóan – ami az ötös számú páneurópai közlekedési korridor alternatív útiránya – korszerűsítik a vasúti pályát Szajol és Püspökladány között. A kivitelezés előkészítése lezárult, a tervek szerint 2011-ben kezdődnek a munkálatok, amelyek révén megújul a vasúti pálya az érintett szakaszon.
A projekt célja a vasúti szolgáltatás színvonalának emelése, az eljutási idő csökkentése, valamint a biztonságos, környezetbarát közlekedési lehetőség megteremtésével a térség fejlődésének elősegítése. A felújítás befejeztével az érintett szakaszon óránként 160 kilométeres sebességgel is közlekedhetnek a szerelvények.
A tervek szerint a munkálatok három projekt keretében valósulnak meg. Az első projektben – ami várhatóan jövő márciusban indul – Szajol és Kisújszállás között korszerűsítik a pályát. A tervek szerint ezt követően április–májusban kezdődik a második projekt, amelynek keretében Kisújszállás és Püspökladány között korszerűsítik a pályát. A harmadik projekt keretében új, korszerű biztosítóberendezést építenek ki a felújított pályaszakaszokon.
A hozzávetőleg 70 kilométeres pályaszakaszon várhatóan 2014 októberében fejeződnek be a felújítási munkálatok.
A beruházó Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. még ebben az évben elindítja a kivitelező kiválasztására a közbeszerzési eljárást. A projekt a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) részeként valósul meg, az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) társfinanszírozásával. A támogatás teljes összege bruttó 137,4 milliárd forint, ebből 15 százalék az operatív programon belüli hazai forrás, 85 százalék pedig uniós támogatás.