Megújuló budapesti elővárosi vasutak

Folynak a fővárosi elővárosi vasútvonalak és a hozzájuk kapcsolódó pályaudvarok, megállóhelyek korszerűsítésének előkészületei. A Budapest-Kelenföld és Százhalombatta közötti szakaszon a tervezett beruházások előkészítési költségei több mint 980 millió forintot tesznek ki, aminek 85 százalékát az Európai Unió Kohéziós Alapjából, 15 százalékát költségvetési forrásból finanszírozzák.

A vasúti infrastruktúra fejlesztésének kiemelt stratégiai célja a városi és elővárosi közösségi közlekedés szolgáltatásainak javítása, szerepük növelése Budapest és agglomerációjának kapcsolatában. Különösen fontos ez annak ismeretében, hogy középtávon az utazási igények akár 30 százalékos növekedése is prognosztizálható ebben a viszonylatban, ami a közösségi közlekedés hatékony fejlesztése nélkül kezelhetetlen. Szükséges ezért egyrészt a meglévő vonalak és létesítmények korszerűsítése, új vonalak létesítése, másrészt az utazási lánc egyes elemeinek összehangolása.

Az elővárosi vasúthálózat fejlesztését szolgáló projektek előkészítése már zajlik. A munkálatok egyebek mellett a 40-es számú Kelenföld–Százhalombatta vasútvonalszakasz korszerűsítésére is kiterjednek. A beruházás során a tervek szerint 25 kilométer hosszban átépül a kétvágányú pálya és a villamos felsővezeték-rendszer, továbbá új elektronikus biztosítóberendezés létesül. A műtárgyak egy részét átépítik, a többit felújítják. Az állomásokon új gyalogos-aluljárókon lehet majd megközelíteni a peronokat. Az állomási épületeket korszerűsítik, illetve Budafok-Háros állomáson új felvételi épület épül.

„A fejlesztés célja a korszerű elővárosi vasúti közlekedés fejlesztése mellett a közúti közlekedés fenntarthatóságának biztosítása is” – hívja fel a figyelmet Loppert Dániel, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. kommunikációs vezetője. A kialakított P+R parkolók a szakember szerint jó rácsatlakozást, tervezhetőbb utazást, gyorsabb és kiszámíthatóbb közlekedést biztosítanak. Mérséklődik a bevezető utak forgalma, csökken a környezeti kár, és gyengül a belvárosokra nehezedő forgalmi terhelés, javulnak a munkahelyekhez való hozzáférés esélyei is.

A tervek szerint korszerűsítik a jelenleg leromlott állapotú vasúti pályákat és felsővezetékeket, a biztosító- és távközlési berendezéseket, az áramellátó rendszereket, megszüntetik a nagy forgalom miatti zavarérzékenységet, bővítik a forgalmi és megállóhelyi kapacitásokat. A beavatkozások nyomán jelentősen csökkenhet a menetidő.
Korszerűsítik az állomások, megállóhelyek személyszállítási infrastruktúráját, megteremtve az esélyegyenlőség feltételeit. A tervezett beruházások keretében várhatóan megújítják a peronokat, a térvilágítást, korszerűsítik az utasok tájékoztatását, valamint P+R parkolókat, kerékpártárolókat építenek ki.

A megvalósíthatósági tanulmány és az engedélyezési tervdokumentáció elkészült. Az építési és egyéb hatósági engedélyek beszerzése folyamatban van, a kiviteli tervek készítésének előkészületei folynak. Az előkészítés várhatóan 2012 végére zárul le.
A beruházás előkészítésére a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) keretén belül több mint bruttó 980 millió forint áll rendelkezésre, aminek 15 százaléka költségvetési forrás, 85 százalékát pedig az európai Kohéziós Alapból finanszírozzák.