Megújulhat a 6-os főút Pécs utáni szakasza
Három éven belül lezárulhatnak a 6-os főút felújításának előkészítési munkálatai. A döntően uniós pénzből finanszírozott előkészítés többszöri módosítás után jelenleg a Pécs utáni szakaszt érinti. A tervek szerint korszerűsítik, illetve kiszélesítik az útpálya burkolatát.
Pécs után továbbra is a 6. számú főút a legfontosabb közlekedési csatorna a barcsi határátlépő felé, így a jelenlegi forgalmi terhelés indokolttá teszi az országos főút e szakaszának felújítását. A főút korszerűsítéséről szóló elképzeléseket többször is módosították az M6 autópálya építésével, illetve forgalomba helyezésével összefüggésben. Jelenleg a főút Pécs utáni szakaszának felújításával kapcsolatban folyik az előkészítés.
Az érintett útszakasz forgalmi terhelése erősen váltakozik: naponta átlagosan 8–30 ezer jármű közlekedik itt. A forgalom 15–25 százalékát teszik ki a nehézgépjárművek.
A jelenlegi elképzelések szerint a 11,5 tonna tengelyterhelésű járművek számára is alkalmas, megerősített burkolattal látják el gyakorlatilag a teljes szakaszt, a barcsi horvát határátlépőig. Emellett a főutat Pécs nyugati városrészének kivezető szakaszán a meglévő kétszer egy forgalmi sávról kétszer két sávosra tervezik bővíteni. A burkolaterősítés az M60 gyorsforgalmi út építésétől függően valósulhat meg. Jelen állás szerint a burkolatot Pécstől kezdődően a megyehatárig erősítik meg a 202–246 kilométerszelvények között, kivéve a 203,1 és 206,4 kilométerszelvények közötti szakaszt, ahol négynyomúsítást terveznek. A megyehatárt elérve a burkolaterősítés Somogy megyében is folytatódik egészen a 258,6 kilométerszelvényig.
A burkolaterősítés mellett a 229,5 kilométertől kezdődően a külterületi szakaszokon minimális szélesítést is terveznek a szabványos kialakítás érdekében, továbbá a települések elején és végén forgalomcsillapító szigetet építenek ki. Szigetvár belterületén körforgalmi csomópontot létesülhet. A Szigetvár utáni részen a burkolatszélesítéssel párhuzamosan a hidakat is kiszélesítik. A felújítás által érintett szakasz egyes részein párhuzamos szervizutat és kerékpárutat is terveznek építeni.
A tervezett beruházásokra vonatkozó megvalósíthatósági tanulmányok elkészítése folyamatban van, az örökségvédelmi és környezetvédelmi hatásvizsgálatok többsége is rendelkezésre áll. A szükséges jogerős építési és más hatósági engedélyek egy része megérkezett, más részük beszerzése folyamatban, illetve előkészületben van. Az engedélyezési tervdokumentáció és a kiviteli tervek többsége ugyancsak elkészült.
A tervezésben, illetve a tervdokumentációk elkészítésében az UVATERV Zrt., a RODEN Mérnöki Iroda Kft., az UTIBER-TURA-Terv Konzorcium, az UNITEF Zrt., a NEFRIT Kft. és PERIDON Kft. közös vállalkozása, a C TERV – KÖRNYEZETFEJLESZTÉS – SPECLÁLTERV KONZORCIUM, valamint a FŐMTERV Mérnöki Tervező Zrt vett részt. Az előkészítés várhatóan 2013 végére zárul le.
A beruházás előkészítésére a Közlekedési Operatív Program (KÖZOP) keretén belül több mint bruttó 1 milliárd forint áll rendelkezésre, aminek 15 százaléka hazai forrás, 85 százalékát pedig az Európai Regionális fejlesztési Alap (ERFA) adja.