Megújul a Budapest–Veresegyház–Vác elővárosi vasútvonal
Folynak az előkészületek a fővárosi elővárosi vasútvonalak fejlesztésére és a hozzájuk kapcsolódó kiegészítő beruházások megvalósítására. Ezek között korszerűsítik a
Folynak az előkészületek a fővárosi elővárosi vasútvonalak fejlesztésére és a hozzájuk kapcsolódó kiegészítő beruházások megvalósítására. Ezek között korszerűsítik a Budapest –Veresegyház–Vác vasúti pályát is. A felújítási munkálatok előkészítési költségeit nagyrészt az Európai Unió fejlesztési alapjai fedezik.
A vasúti infrastruktúra fejlesztésének kiemelt stratégiai célja a városi és elővárosi közösségi közlekedés szolgáltatásainak javítása, szerepének növelése Budapest és agglomerációjának kapcsolatában. Szükség van egyrészt a meglévő vonalak és létesítmények korszerűsítésére és bővítésére, másrészt a ráhordási létesítmények (P+R, B+R parkoló stb.) kialakítására, fejlesztésére.
Az elővárosi vasúthálózat fejlesztését szolgáló projektek előkészítése már zajlik. A munkálatok egyebek mellett a 71-es számú Budapest (Rákospalota-Újpest) – Veresegyház – Vác (kizárva) vasútvonalszakasz korszerűsítésére, valamint a vasútállomásokra történő ráhordás (P+R parkolók, kerékpártárolók, autóbuszmegállók) feltételeinek kialakítására is kiterjednek. A vasútvonalon naponta átlagosan 52 személyvonat közlekedik, a teherforgalom jelentéktelen. A vonatokon naponta átlagosan 11-12 ezer utas utazik.
A tervezett beruházás során teljes körűen korszerűsítik a Rákospalota-Újpest – Veresegyház – Vác vasútvonal pálya-infrastruktúráját (így többek között a vasúti pályát, a felsővezetéket, a biztosítóberendezést és a távközlési rendszert is). A jelenlegi óránként 60 kilométeres sebességet egyes szakaszokon 80–100 kilométerre növelik, aminek nyomán a menetidő Budapest és Vác között mintegy 20 perccel csökken. A kapacitáshiány és a zavarérzékenység enyhítésére több helyen második vágány létesül.
Az utasforgalmi helyeken korszerű, 160 méter hosszú, 55 cm magas, a korszerű járművek padlószintjével megegyező magasságú peronok épülnek szintbeni megközelítéssel. Az utasforgalmi létesítmények akadálymentes kivitelben készülnek, az utastájékoztatást teljes körűen kiépítik. Egyes nagy forgalmat lebonyolító, balesetveszélyes szintbeni közúti-vasúti keresztezések helyett különszintű keresztezéseket alakítanak ki. A vasúti utasforgalmi helyek jobb megközelíthetősége érdekében az állomásokon és megállóhelyeken új P+R parkolókat és kerékpártárolókat, egyes helyeken autóbuszmegállókat, illetve buszfordulókat hoznak létre.
„A fejlesztés célja a korszerű elővárosi vasúti közlekedés fejlesztése mellett a közúti közlekedés fenntarthatóságának biztosítása is” – hívja fel a figyelmet Loppert Dániel, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. kommunikációs vezetője. A kialakított P+R parkolók jó rácsatlakozást, tervezhetőbb utazást, gyorsabb és kiszámíthatóbb közlekedést biztosítanak. „Mérséklődik a bevezető utak forgalma, csökken a környezeti kár, gyengül a belvárosokra nehezedő forgalmi terhelés, javulnak a munkahelyekhez való hozzáférés esélyei is” – sorolja a kommunikációs szakember.
A megvalósíthatósági tanulmány elkészült, az örökségvédelmi és környezeti hatásvizsgálatok egy része ugyancsak, más részük előkészületben, illetve folyamatban van. Jelenleg az engedélyezési tervek készítése zajlik, az engedélyek beszerzése, továbbá a kiviteli- és tendertervek elkészítése ezeket követi. A tervezést a VITECO Kft. és a FŐMTERV Zrt. alkotta konzorcium végzi, a tendertervek jóváhagyásának határideje 2012. április második fele.
A beruházás előkészítési munkálatai más projektekkel együtt folynak, ezek előkészítésére a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) keretén belül összesen mintegy bruttó 4,8 milliárd forint áll rendelkezésre, aminek 15 százaléka hazai forrás, 85 százalékát pedig az Kohéziós Alapból (KA) finanszírozzák.