Teljessé válhat a IV-es korridor Hegyeshalom–Budapest–Szolnok–Lőkösháza szakaszának felújítása

Zajlik a páneurópai négyes vasúti közlekedési korridor Hegyeshalom–Budapest–Szolnok–Lőkösháza szakaszának korszerűsítése, amelyen belül utolsó fázisként a Gyoma–Békéscsaba–Lőkösháza–országhatár szakasz fejlesztésének előkészítése folyik. Az előkészületi munkálatok költsége mintegy 2,8 milliárd forint, aminek nagy része az Európai Unió Kohéziós Alapjából származik.

A IV. számú páneurópai vasúti közlekedési korridor Magyarországon a Hegyeshalom–Budapest–Szolnok–Lőkösháza, valamint a Szob–Vác–Budapest vasútvonalon vezet át. A Hegyeshalom–Budapest–Szolnok–Lőkösháza vasútvonal korszerűsítéséből mostanra a Gyoma–Békéscsaba–Lőkösháza–országhatár szakasz felújítása maradt hátra. Jelenleg a szakaszon tervezett korszerűsítési munkálatok előkészítése folyik. A fejlesztések eredményeként javulhat a térség ipari és turisztikai minősége, csökkenhetnek a menetidők.

Gyomától Békéscsabáig a meglévő vágányok átépítése, Békéscsabától Lőkösházán át az országhatárig új második vágány megépítésére kerülhet sor 160 kilométer/órás sebességre. Átépítik, illetve teljesen felújítják a békéscsabai állomás műemléki épületét, valamint megépíthetnek három állomáshoz kapcsolódó és egy közúti aluljárót, valamint egy közúti felüljárót is, továbbá több gyalogos-kerékpáros aluljárót. A tervezett beruházások közé tartozik a peronok felújítása, illetve újak építése. Ugyancsak a fejlesztések része lesz az ETCS (European Train Control System – Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer) telepítése a Budapest–Lőkösháza vonalszakaszon. A rendszer elsődleges feladata a vonatok közlekedésének felügyelete, a vasúti forgalom biztonságának garantálása a legkülönbözőbb üzemi helyzetekben , valamint a vonal kapacitásának növelése.

„A vasúti pálya és a műszaki berendezések átépítésével a korábban kényszerűen elrendelt sebességkorlátozások megszűnhetnek” – mondta Loppert Dániel, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. kommunikációs vezetője. Az állomások átépítése, új korszerű berendezések alkalmazása lehetővé teszi a sebességkorlát emelését, így megnő az átbocsátóképesség, kényelmesebbé válik az utazás.

Készen vannak a környezetvédelmi hatásvizsgálatok, rendelkezésre állnak a jogerős építési, hatósági engedélyek, és részben a közműengedélyek is. Ugyancsak elkészült a tervezett beavatkozások megvalósíthatósági tanulmánya és engedélyezési tervdokumentációja. A tervek elkészítésében a Roden Kft., a MÁVTI Kft., R-Traffic Kft., valamint a Főmterv Zrt.. vett részt, a cégeket a NIF közbeszerzéssel választotta ki. Az előkészítési munkálatok a tervek szerit 2011 végére fejeződnek be.

A tervezett beruházások előkészítésére a Közlekedési Operatív Program (KÖZOP) keretén belül mintegy bruttó 2,8 milliárd forint áll rendelkezésre, aminek 15 százaléka hazai forrás, 85 százalékát pedig az Európai Kohéziós Alap fedezi.