Megújul a tompai határátkelőhöz vezető út

A Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. előkészíti a Szerbiába kilépő tompai határátkelőhöz vezető 53-as főút utolsó, 13 kilométeres szakaszának korszerűsítését. Az előkészítést az Európai Unió társfinanszírozása teszi lehetővé.

A tervek szerint 2013-ra megújulhat a Szerbia felé kilépést biztosító tompai határátkelőhöz vezető 53. számú út burkolata a kisszállási körforgalomtól az országhatárig. A súlyos rakománnyal közlekedő teherautók miatt ezen a szakaszon az aszfalt fokozottan nyomvályúsodott, megsüllyedt, kátyúsodott. A főutat ezen a szakaszon naponta átlagosan 2010 jármű használja, közülük mintegy 300 tehergépkocsi.

A felújítás előkészületei folynak, a tervek szerint az előkészítő fázis 2011 második felében zárul. A beruházás nyomán az 55. számú főút és az országhatár között az útpálya alkalmassá válik a 11,5 tonna megengedett tengelyterhelésű járművek közlekedésére is, illetve új, 7,5 méter széles burkolat teszi biztonságosabbá az utazást.

„A jobb minőségű burkolatokon nő a forgalombiztonság, az utazási kényelem, csökkennek ugyanakkor a járművek üzemi költségei és a környezet terhelése is” – mondta Loppert Dániel, a beruházó NIF Zrt. kommunikációs vezetője. A szakember szerint a fejlesztés révén javul a főút hálózat elérhetősége, a kedvezőbb utazási körülmények következtében a mobilitás javul, s ez hatással lehet a foglalkoztatottság bővülésére.

Az előkészítés során már megszerezték a jogerős építési engedélyeket, elvégezték az örökségvédelmi hatásvizsgálatot, elkészült az engedélyezési tervdokumentáció, és elkészültek a kiviteli tervek is. A tervezést a Közlekedésfejlesztés Mérnökiroda Kft. végezte.

A beruházás előkészítésére bruttó 214 742 010 forint áll rendelkezésre, aminek 15 százaléka hazai forrás, 85 százalékát pedig európai uniós forrás, az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) állja.

Ha minden terv szerint halad, a közlekedők 2013 közepétől használhatják a felújított, kiszélesített burkolattal és padkával ellátott 13 kilométeres útszakaszt.