Gyorsulhat a vasúti forgalom Budapest és Esztergom között

Hamarosan befejeződik a Budapest–Esztergom vasútvonal rekonstrukciójának előkészítése. Csaknem minden szükséges dokumentum rendelkezésre áll. A rekonstrukció során a tervek szerint átépítik és megerősítik a vasúti pályát, ennek eredményeként várhatóan növekszik a vonatok sebessége.

Gyakorlatilag indulásra kész a Budapest–Esztergom vasútvonal korszerűsítési projektje. Az előkészítés keretében beszerzendő, illetve elkészítendő dokumentációk közül a közműengedélyek kivételével minden rendelkezésre áll, így az örökség- és környezetvédelmi hatásvizsgálat eredménye, a megvalósíthatósági tanulmány, a jogerős hatósági és építési engedélyek, valamint a kiviteli tervek jelentős része is. A tervezést a MÁVTI Kft. és az UVATERV Zrt. végezte. A közműengedélyek beszerzése folyamatban van. Az előkészítési projekt várhatóan 2010. végére lezárul.

A Budapest Nyugati pályaudvar és Esztergom közötti vasútvonal rekonstrukciója során a tervek szerint átépítik, illetve egy rövidebb szakaszon második vágánnyal bővítik az Újpesti vasúti híd és Piliscsaba közötti vonalszakaszt. Ugyancsak átépíthetik a Piliscsaba és Dorog közötti pályaszakaszt, Dorog és Esztergom között pedig felújítási munkálatok várhatóak. A tervezett rekonstrukciós munkálatok eredményként a pályaszakaszon a sebesség a jelenlegi óránkénti 60 kilométerről 70–100 kilométeresre növekszik. A tengelyterhelést az Újpesti vasúti híd és Dorog között a tervek szerint 22,5 tonnára emelik.

„Az átépítéssel a menetidő jelentősen lerövidül, és a korszerűbb pálya révén a zajterhelés is jelentősen mérséklődik” – mondta Loppert Dániel, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. kommunikációs vezetője. A szakember szerint a felújítás nyomán a csúcsórákban a követési ütem 15 perces lesz. Ez azt jelenti, hogy a ezekben az időszakokban óránként és irányonként négy vonattal lehet számolni.
A Budapest–Esztergom vasútvonal forgalma jelenleg tisztán elővárosi jellegű, csak elvétve fordulnak elő tehervonatok. A reggeli és délutáni csúcsidőszak kivételével a vonatok óránként követik egymást. A reggeli iskola- és munkakezdésre érkező járatok a jelenlegi kapacitás mellett a lehető legsűrűbben, 30 percenként követik egymást. A vonalon jelenleg 53 vonat közlekedik naponta.

A vonal kritikus keresztmetszete a Pilisvörösvár–Piliscsaba állomásköz, ahol a vonalszakasz a kis pályasebesség és a nagy forgalom miatt túlterhelt. A késések elsősorban a szűk átbocsátóképesség miatt alakulnak ki, de nagy a jelentősége egy-egy hiba kialakulásának is a rossz állapotú pályán.
A teherforgalom a Dorog–Esztergom szakaszon jelentősebb, az esztergomi Suzuki gyár és a Dorog környéki gyárak miatt.

A beruházás előkészítésére a Közlekedési Operatív Program (KÖZOP) keretén belül bruttó 1200 millió forint áll rendelkezésre, aminek 15 százaléka hazai forrás, 85 százalékát pedig az Európai Regionális Fejlesztési Alapból (ERFA) fedezik.