Enyhül Kecskemét forgalmi terhelése

Enyhülhet a kecskeméti belterületek forgalma, a tervek szerint ugyanis 2013 végére elkészül a várost északról elkerülő út. A beruházás jelenleg az előkészítés fázisában tart, ami várhatóan a jövő év közepére zárul le. Az elkerülő út építésének előkészítésére jelenleg csaknem 800 millió forint áll rendelkezésre, nagyobb részben uniós forrásból.

Kecskeméten elérhető közelségbe került a várost északról elkerülő út régóta várt megépítése. A tervezett út elsősorban a lakott területek forgalmának enyhítését segíti elő, de logisztikai célokat is szolgál, és jelentősen megkönnyíti a környék érintett lakosságának munkába járását, különös tekintettel a Mercedes nagy autóipari fejlesztésére Kecskemét mellett.

A beruházás keretében Kecskemét északi oldalán 13,6 kilométer hosszon két építési ütemben, új nyomvonalon épül meg az elkerülő út az M5 autópályától, az 5. számú főúton keresztül a 441. számú (ceglédi) főúton át a 44. számú főútig, tehermentesítve a várost az eddig belterületen haladó tranzitforgalomtól.

„A helybeliek számára örömhír – mondta el Loppert Dániel, a beruházást kezelő Nemzeti Infrastuktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. kommunikációs vezetője –, hogy a munkahelyeket teremtő magánberuházás mellé olyan uniós útfejlesztést tehetünk le, amelyik a környezeti ártalmak mérséklésével javítja a városlakók életminőségét, és a munkahelyek biztonságos, gyors megközelítését is szolgálja.”

A beruházás jelenleg az előkészítés stádiumában van, ezek a munkálatok jól haladnak. A szükséges dokumentumok jelentős része – így a megvalósíthatósági tanulmány, a jogerős építési engedélyek többsége – már rendelkezésre áll, s elvégezték az örökségvédelmi hatásvizsgálatokat is. Ugyancsak elkészültek a kivitelezési tervek, és folyamatban van a közműengedélyek beszerzése is. A tervezésben a Viafutura Kft., az UVATERV Zrt. és a TURA-Terv Kft. vett részt. Az előkészítés a tervek szerint 2012 közepéig lezárul.
A beruházás előkészítésére a Közlekedési Operatív Program (KÖZOP) keretén belül 792 228 500 forint áll rendelkezésre, aminek 15 százaléka hazai forrás, 85 százalékát pedig az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) fedezi.

Tekintve hogy az út új nyomvonalon létesül, az átterelt tranzitforgalomról csak becslés adható. Ez a várakozások szerint az út megnyitását követően átlagosan napi 13 ezer személygépjárművet jelent, ami a forgalomba adás után pár évvel már napi 18 ezerre nőhet. Loppert Dániel elmondta: amennyiben minden a tervek szerint halad, a közlekedők 2013 végén vehetik birtokba az új elkerülő utat teljes egészében.