Előkészületben az M8-as projekt

Autópályává fejleszthető autóútként épülhet meg az M8 gyorsforgalmi út a Körmend keleti része és a magyar–osztrák határ közötti szakaszon. Jelenleg az előkészítési munkálatok folynak. Ha minden a tervek szerint alakul, az útszakaszt várhatóan 2014 végén vehetik birtokba a közlekedők. Az előkészítést kétmilliárd forintból finanszírozzák, nagyrészt uniós forrásból.

Még nem végleges a nyomvonal, de már megkezdődtek a leendő M8 autópálya építésének előkészületi munkálatai. A tervek szerint a mintegy harminc kilométeres, Körmend és az országhatár (Rábafüzes) közötti szakasz kétszer két sávos, autópályává fejleszthető autóútként épül meg a 86. számú főúttól az osztrák határig.

A 8. számú főúton naponta több ezer jármű közlekedik, ezen belül jelentős a teherforgalom aránya. A forgalom a 86. számú főút és az osztrák határ között fekvő településeket is terheli. A megépítendő M8 gyorsforgalmi út mentesíti a lakott területeket a káros átmenő forgalom hatásaitól, magát a forgalmat pedig gyorsítja és gazdaságosabbá, egyben környezetkímélőbbé is teszi.

Az M8 megépítése azért is jelentős, hiszen az országhatártól Szolnokig tartó, 330 kilométeres szakasz egyrészt tehermentesítené a Bécs–Budapest–Szolnok útvonalat, másrészt Ausztriában az S7 gyorsforgalmi út megépítésével határokon átnyúló, egységes kelet–nyugat irányú nemzetközi folyosó jönne létre. Az M8 autópályához osztrák oldalon csatlakozó S7 gyorsforgalmi utat az osztrákok – saját forgalmi prognózisuk alapján – a határ térségében egyelőre kétszer egy sávval tervezik megépíteni.

„A gyorsforgalmi út a települések számára is jelentős előnyöket kínálna, hiszen mentesülnének a 8-as főút mára gyakorlatilag elviselhetetlenné vált forgalmától, környezeti ártalmaitól” – mondta Loppert Dániel, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. kommunikációs vezetője. A szakember szerint ugyanakkor a közlekedési folyosónak a gazdasági életre gyakorolt jótékony hatása gyorsan érződne az érintett településeken.

Körmend-nyugat csomóponttól jelenleg két nyomvonalváltozat létezik. Az A1m jelű változat esetén Vasalja és Magyarnádalja települések között haladna el az autóút. A másik változat (B1m) szerint pedig Körmend horvátnádaljai városrészének szélén, a jelenlegi 8. számú főút és a vasút mellett, egy közlekedési folyosóban történne az átvezetés.

A várhatóan 2014-ben lezáruló előkészítési projekt során folyamatban van a jogerős építési engedélyek beszerzése, az örökségvédelmi hatásvizsgálat, valamint a környezeti hatástanulmány, illetve hatásvizsgálat elkészítése. A további előkészítési munka magában foglalja az EU-előírásoknak megfelelő megvalósíthatósági tanulmányt, a határon átnyúló hatások vizsgálatát, az engedélyezési és kiviteli tervek elkészítését. A környezeti hatástanulmányt a Mott-MacDonald Magyarország Kft. készíti.
A beruházás előkészítésére a Közlekedési Operatív Program (KÖZOP) keretén belül bő kétmilliárd forint áll rendelkezésre, aminek 15 százaléka hazai forrás, 85 százalékát pedig az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) fedezi.

A tervek szerint a kivitelezés legkorábban 2012 végén indulhat meg. Az elkészült gyorsforgalmi szakaszt várhatóan 2014 végén vehetik birtokba a közlekedők.