Előkészületben a székesfehérvári vasútállomás felújítása
Jövőre lezárulhatnak a székesfehérvári vasúti csomópont tervezett korszerűsítésének előkészületi munkálatai. A páneurópai vasúthálózat fejlesztéséhez kapcsolódó Budapest–Boba szakasz korszerűsítésének részeként folyó előkészítés finanszírozásában jelentős részt vállal az Európai Unió.
Az EU támogatásával jelentős vasútfejlesztések indulhatnak a közeljövőben Magyarországon. A páneurópai V. korridoron belül – amely a Lyon–Trieszt–Divača/Koper–Divača–Ljubljana–Budapest–ukrán határ vasúti tengelyt foglalja magában – a Budapest felé becsatolást nyújtó Boba–Székesfehérvár szakasz fejlesztését is tervezik.
A fejlesztés következő ütemében, 2013–2015 között várható a székesfehérvári vasútállomáson a pálya és a biztosítóberendezés korszerűsítése. A tervezett beruházás keretében átépítik Székesfehérvár vasúti csomópont I–XV. számú vágányait, a peronaluljárót – ehhez kapcsolódóan az állomásépületet fogadócsarnokát is – és az utasperonokat, valamint új perontetőket építenek. Elektronikus biztosítóberendezést alakítanak ki, valamint korszerűsítik a villamos felsővezetékeket. Az átmenő vágányokat óránként száz kilométeres pályasebességre tervezik. A vágányhálózat összesen 19 kilométer hosszon épülhet át.
A jelenleg folyó előkészítési munkálatok során elkészült a környezeti hatástanulmány, illetve hatásvizsgálat, az engedélyezési tervdokumentáció – amit a MÁVTI készített –, a tervek ellenőrzése és szükség szerinti felülvizsgálata, valamint folyamatban van a jogerős építési engedély kiadása. Előkészületben van a támogatási kérelem és a kiviteli tervek elkészítése, valamint az örökségvédelmi hatásvizsgálat is. A tervek szerint az előkészítési fázis 2012-ben zárul le.
A beruházás előkészítésére a Közlekedési Operatív Program (KÖZOP) keretén belül csaknem bruttó 885 millió forint áll rendelkezésre, aminek 15 százaléka hazai forrás, 85 százalékát pedig az Európai Regionális Fejlesztési Alapból (ERFA) fedezik.