Autóúton Győrtől Szombathelyig
A tervek szerint még ebben az európai uniós ciklusban – azaz legkésőbb 2015-ig – kétszer két sávos autóút vezet majd Győrtől Szombathelyig. E távlati terv részeként folyik a Győrtől Csornáig, illetve a Csornától Szombathelyig tartó új út kiépítésének előkészítése. Az előkészítésre több mint 12 milliárd forint áll rendelkezésre, aminek nagy részét az Európai Unió finanszírozza.
„A Győr és Szombathely között tervezett, új nyomvonalon kiépítendő M85 és M86 gyorsforgalmi út jelentősen javítaná a főúthálózat, illetve a gyorsforgalmi hálózat elérhetőségét. A kedvezőbb utazási körülmények következtében javulhat a mobilitás, ami kedvezően befolyásolhatja a foglalkoztatottság bővülését” – hangsúlyozza Loppert Dániel, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. kommunikációs vezetője.
A tervezett új, kétszer két sávos gyorsforgalmi közlekedési csatorna megvalósításával a Győr-Moson-Sopron megye kelet–nyugati tengelyét alkotó 85. számú főút, valamint az észak–déli tengelyt alkotó 86. számú főút forgalma lakott területen kívül lesz vezethető. Így a nagymértékű forgalom a környezetet nem károsítja, a lakókörnyezetet nem zavarja, s a közlekedés is biztonságosabbá válik. „Az új gyorsforgalmi út megépítése növelheti a régió gazdasági potenciálját, javítja az érintett megyeszékhelyek és a főváros közötti közlekedést” – értékelt Loppert.
„Az új út, ha teljesen kiépül Győr, Csorna és Szombathely között, a települések közötti kapcsolat erősítésén keresztül hozzájárulhat a kistérségi és ezáltal a régiós elérhetőség további fejlődéséhez, a kistérségi, régiós identitás kialakításához” – mondja a szakember. Loppert szerint az útépítés hálózati szempontból kiemelt jelentőségű, kedvező hatása átnyúlik a szomszédos kistérségek településeire is: közös turisztikai fejlesztések indítását, a gazdaság élénkülését eredményezheti.
Az előkészítés a Győr–Csorna–Szombathely közötti útpálya 90 kilométernyi szakaszának kiépítéséhez szükséges dokumentumok elkészítését, továbbá az engedélyek beszerzését, a területszerzést, a régészeti feltárást foglalja magában. A megvalósíthatósági tanulmányok többsége elkészült, a jogerős építési és hatósági engedélyek egy része is rendelkezésre áll. Több környezet- és örökségvédelmi hatásvizsgálat már elkészült, és a kiviteli tervek egy része is. A szükséges közműengedélyek beszerzése előkészítés alatt áll. A beruházások előkészítése a tervek szerint 2013 fejeződik be.
Az előkészítés összesen 73 kilométernyi útra terjed ki; a Győr–Enese útszakasz, az Enese–Csorna útszakasz, a Csornát elkerülő két szakasz, valamint a Csorna és Szeleste közé tervezett, összesen több mint 73 kilométer hosszú kétszer két sávos – a csornai elkerülő út egy szakaszán kétszer három sávos, illetve kétszer egy sávos – útpálya kiépítéséhez szükséges dokumentumok elkészítését, illetve engedélyek beszerzését foglalja magában. A megvalósíthatósági tanulmányok többsége elkészült, a jogerős építési és hatósági engedélyek egy része is rendelkezésre áll. Több környezet- és örökségvédelmi hatásvizsgálat már elkészült, és a kiviteli tervek egy része is. A szükséges közműengedélyek beszerzése előkészítés alatt áll.
A beruházás előkészítésére a Közlekedési Operatív Program (KÖZOP) keretén belül bruttó 12,76 milliárd forint áll rendelkezésre, aminek 15 százaléka hazai forrás, 85 százalékát pedig az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) fedezi.