Továbbépül az M3-as
Nyíregyházától a 49-es számú főútig 33,8 kilométerrel hosszabbodik meg az M3-as autópálya. A kivitelezés költsége nem éri el a kilométerenkénti egymilliárd forintot. Az út átadása 2011 decemberében esedékes. A Vásárosnaményig tartó folytatás kivitelezésére új közbeszerzési eljárást ír ki a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt.
Az M3-as autópálya továbbépítése Nyíregyházától Vásárosnaményig a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) keretében, európai uniós társfinanszírozással valósul meg. A projekt előkészítésére bruttó 10 044 552 812 Ft jutott, aminek várhatóan 15 százaléka hazai forrás, a többit az EU biztosítja.
A Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. a nyílt közbeszerzési eljárásban a kivitelezést külön pályáztatta meg az út Nyíregyházától Őrig (a 49. számú főútig) tartó 33,8 kilométeres szakaszára, illetve a 49. számú főúttól Vásárosnaményig tartó 12 kilométeres szakaszra.
„A gyorsforgalmi összeköttetés a keleti országrésszel fontos gazdasági érdek, az esélyegyenlőség és a térségi felzárkóztatás szempontjából is – mondta el Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője. – A tervbe vett M49-es gyorsforgalmi út becsatlakozásával pedig a csengersimai határátkelő és a határon túli, partiumi részek is közvetlenül kapcsolódhatnak majd az európai gyorsforgalmi úthálózathoz” – tette hozzá a szakember.
A vesztes pályázók többszöri fellebbezése miatt a NIF Zrt. a kivitelezési szerződést több hónap csúszással, június végén tudta csak megkötni, akkor is csak a beruházás első szakaszára. A Nyíregyháza és a 49. számú főút közötti szakasz kivitelezési munkáit a Colas Hungária Zrt. vezette C-S-K-K 2009 Konzorcium nyerte el. A kivitelezési szerződés összege 31,99 milliárd forint. A régészeti feltáró munkák a területen még nem fejeződtek be, folynak az előkészületek a munkaterület augusztus végén esedékes átadására.
A csaknem 34 kilométer hosszú, 130 km/óra tervezési sebességű síkvidéki autópályaszakasz az Összefogás gázvezeték kiváltásától eltekintve nem támaszt jelentős műszaki kihívásokat a kivitelezőkkel szemben. A szakaszon egy komplex, és egy egyszerű pihenő, továbbá az autópályaszakasz kezelését biztosító mérnökségi telep létesül. A kétszer két sávos autópálya 26 méteres szélességben épül meg; az elválasztó sáv 3 méter széles lesz, amit az újdonságnak számító egynyílású – tehát középső tartópillér nélküli – keresztező hidak alkalmazása tesz ehetővé.
Loppert Dániel elmondta: A beruházás második szakaszának esetében a vesztes pályázók többszöri óvása nyomán a NIF Zrt. a pályázatot érvénytelenné nyilvánította, és az ősszel új nyílt közbeszerzési eljárást ír ki. A kivitelezés az Őr és Vásárosnamény közötti szakaszon tehát jó esetben 2011 tavaszán kezdődhet meg.