Közútfejlesztések az ország keleti kapujában

Végéhez közeledik a Záhony térségében futó közútfejlesztési projekt első üteme. A beruházás során megépült összekötő út használatával gördülékenyebb és biztonságosabb lesz az átrakó térség közúti közlekedése.

A térség közútfejlesztési programjának első elemeként meglévő nyomvonal felhasználásával új utat építenek Tiszabezdéd és Záhony között a településektől keletre. A 2×1 forgalmi sávos, óránként 80 kilométeres sebességre tervezett új út főpályája 5,473 kilométer lesz. A szakaszon 3 körforgalmi csomópontot alakítanak ki és átépítenek két vasúti átjárót is. Elkészülnek a szükséges közműkiváltások: nagy-, illetve középnyomású gázvezeték, hírközlési hálózat, villamos hálózat, és vízvezeték is áthalad a nyomvonalon.

A tervek szerint az új út építését idén szeptember végén fejezik be, a közlekedők pedig az utolsó negyedév során vehetik birtokba.
A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) nyílt közbeszerzési pályázaton választotta ki a kivitelező Magyar Aszfalt Kft.-t. A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) részeként valósul meg. A támogatás aránya 100 százalék, ebből 15 százalék az operatív programon belüli hazai forrás, 85 százalék pedig európai uniós támogatás.

A Záhony térség belső közúti infrastruktúrájának az ipari, logisztikai befektetésekkel összehangolt fejlesztését a projekt II. üteme keretében folytatják: a tervek szerint Fényeslitkét keletről elkerülő új út épül. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) által a kivitelező kiválasztás céljából indított közbeszerzési eljárás azonban még nem zárult le.

Az út északi folytatásaként a 4. sz. főútig egy új átkötő szakaszt is terveznek. Az új úton sok drága műtárgyat kell megépíteni, mert a szakasz külön szinten keresztez egy vasúti kiszolgáló utat, a vasúti program keretében épülő új széles nyomtávú vasutat, két meglévő vasúti vágányt, illetve egy összekötő utat, és a Nyíregyháza-Záhony vasútvonalat. Emellett a rövid, ám fontos szakaszon 3 körforgalmi csomópont is épül. A Fényeslitkét elkerülő új út főpályája 3,87 kilométer, a 4. számú főútba átkötő úté pedig 1,379 kilométer hosszú.

A projekt II. üteme ugyancsak az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) részeként valósul meg. A támogatás aránya 100 százalék, ebből 15 százalék az operatív programon belüli hazai forrás, 85 százalék pedig európai uniós támogatás. A támogatás összege bruttó: 128 000 000 forint.