Jelentés a Budapest – Lőkösháza – Országhatár vasútvonal korszerűsítés munkáiról

Budapest – Lőkösháza - Országhatár vasútvonal korszerűsítése

A Budapest -Lökösháza vasútvonal az európai törzshálózat része, egyik legfőbb összeköttetés a Balkán felé, a Páneurópai IV. közlekedési folyosó része. A vasútvonalon az Európai Unió követelményeinek megfelelően folyamatosan kétvágányú pályává kell kialakítani, V = 160 km/h sebesség biztosításával.


Gyoma (kiz.) – Murony (elág.) vonalszakasz


Gyoma és Békéscsaba állomások közötti vonalszakasz kétvágányú és villamosított. A bal vágányon évtizedek óta sebességkorlátozás van, melynek mértéke 60 ill. 40 km/óra.
A jobb vágányon a megengedett sebesség jelenleg 120 km/óra. Ezt a sebességet csak minimális mértékben kell jelenleg korlátozni.

A vonalszakasz korszerűsítésének alapvető kiindulási feltétele, az egységes 160 km/h sebességre alkalmas pályaszakasz kiépítése, mely magában foglalja a közbenső állomások teljes átépítését is. A projekt megvalósítása részben Uniós támogatásból történik, amely megszerzéséhez a Támogatási Kérelem hazai elbírálása folyamatban van.

Az állomások korszerűsítésénél sokkal több a feladat, mivel a felépítményi és alépítményi korszerűsítéseken kívül a széles peronok hiánya, a peronok különszintű megközelítésének, és az esélyegyenlőségi törvény előírásainak betartása az állomások teljes átépítését igényli.

A vonalszakaszon Gyoma (kiz)-Murony elágazás (kiz) között 14 db szintbeni közúti-vasúti keresztezés található.
Az összes érintett szintbeni közúti-vasúti keresztezés a Nemzeti Közlekedési Hatóság által előírt biztosítással lesz ellátva.

Az állomásokon 400 m hosszú sk+55 cm magas peronok épülnek, megközelítésük peronaluljáróval történik. A mozgáskorlátozottak esélyegyenlőségének biztosítására a peronok megközelítésére rámpák épülnek.

A vonalszakaszon 3 db. peronaluljáró, 1 db. gyalogos aluljáró (Mezőmegyer), 1 db. közúti aluljáró (Gyomaendrőd) -mely a Nemzeti Közlekedési Hatóság Mezőtúr-Gyoma vonalszakaszra kiadott határozatában foglaltaknak megfelelően, utólag a Gyoma-Békéscsaba felújítási munkálatai során kerül felújításra, így a szakaszhatáron kívülre esik-, 1 db. közúti felüljáró (Mezőberény) épül. A fentieken kívül a jelenlegi vonalszakaszon 9 db. kisebb műtárgy kerül felújításra, illetve átépítésre.

A vonalszakasz jelenleg is villamosított. A felsővezetéki hálózatot a nyíltvonali szakaszon a bal vágány mellett át kell építeni (a vágánytengely elmozdulása miatt). Azokat az oszlopokat, melyek a műszaki állapotok felülvizsgálata alapján – a deformálódott, a megdőlt és erősen korrodált acéloszlopok, valamint a repedt, pörgetett acélbetonoszlopok ki kell cserélni.

A Budapest-Ferencváros – Lőkösháza vonalon az ETCS/ERTMS egységes Európai Vonat Irányító Rendszer kerül bevezetésre. A rendszer létesítéséhez szükséges egységes engedélyezési tervek egy későbbi fázisban készülnek el. Ekkor lesz meghatározva az alkalmazásra kerülő rendszer működési és szolgáltatási szintje is.

A három állomáson (Csárdaszállás, Mezőberény, Murony) távközlési berendezések kerülnek kiépítésre:
• Békéscsabáról távvezérelhető új állomási diszpécserhálózat kiépítése a forgalmiba.
• Vizuális és hangos utastájékoztatás kiépítése a peronokra, váróterembe.
• Utasítástadó hangosítás kiépítése a váltókörzetekbe.
• Videómegfigyelő hálózat kiépítése szükséges a peronokra a forgalom részére.
• Digitális vezérlésű órahálózat kiépítése szükséges az utasforgalmi területeken másodpercmutatós órákkal.
• Tűzjelző hálózat korszerűsítése, vagyonvédelmi videó és betörésjelző hálózat kiépítése az üzemi területeken.


Az állomások térvilágítása a pályaterveknek megfelelően átépítésre kerül az utasperonokon és az utasperonokhoz csatlakozó, az utasok által használt területekkel együtt.
  
A tervezett vonalszakaszon lévő állomásokon az új biztonsági berendezések elhelyezésével összefüggésben a felvételi épületek átalakítására (Csárdaszállás, Mezőberény, Békéscsaba), új felvételi épület építésére (Murony), az új (megnövelt) peronokon peronfedés létesítésére, illetve az aluljárókhoz vezető lépcsők és rámpák lefedésére, valamint az új vágánykép miatt épületek bontására kerül sor. Az utazási komfort javítása érdekében az épületek körüli területrendezés is fontos része a beruházásnak.

Az állomásokon létesülő új peronok lefedésére egységes kialakítású esővédő peronfedés létesül a Megbízó által adatszolgáltatásként korábban megadott típusmegoldás szerint.


Murony (elág.) – Békéscsaba (bez.) vonalszakasz

Murony elágazás – Békéscsaba és Békéscsaba állomáson az elmúlt időszakban nem történt korszerűsítés. Békéscsaba állomás átmenő fővágánya 60 km/óra sebességgel üzemel.

A beruházás jelenleg a kiviteli tervek készítésének fázisában van, melyet a Főmterv Zrt. végez. A kivitelezés várhatóan 2011 második félévében indítható.

Az átépítés után Békéscsaba állomáson a 120 km/h sebesség biztosítható az átmenő fővágányokon, melynek oka az, hogy a sebesség felemelése miatt szükséges ívkorrekciók csak Békéscsaba belterületi lakóingatlanjainak kisajátításával lenne kivitelezhető, ami egyrészt irreálisan nagy költségeket generálna, másrészt az állomás jelentősége miatt azon szerelvények melyek közlekedhetnének 160 km/h-val az állomáson megállnak, ehhez viszont jóval kisebb sebességgel kell már a bejárati ívhez érkezniük.

Békéscsaba állomás a 120-as vonal egyik legjelentősebb állomása, itt ágazik ki a 128-as Gyula felé menő vonal, és csatlakozik a Telekgerendás felé menő 135-ös vonal.

Az állomáson a személyvonat-fogadó vágányok átépítésre kerülnek. A két átmenő fővágány távolsága 4,75 m, ami egyezik a jelenlegi vágánytengely távolsággal. Az állomás területén 57 db kitérő épül Az átmenő fővágányokba 60-as rendszerű, betonaljas, a személyvonati és iparvágányokba 54-es rendszerű kitérőket tervezünk beépíteni.

A peronok jelenlegi magasságuk sínkorona felett 15 cm, néhol sínkorona felett 30 cm. A peronok megközelítése jelenleg szintben történik. A jelenlegi peronok elbontásra kerülnek.
A tervezett peronmagasság a tervek szerint sk+55 cm. A jelenlegi peronok helyett VIACOLOR burkolattal kialakított szélesperonok kerülnek megépítésre. A gyalogosok peronra jutását gyalogos aluljáró biztosítja majd. A gyalogos aluljáró a Jamina városrészre vezet ki, így összekötve a vasútvonal két oldalán található közterületet.
Az aluljáró egyik lépcsőkarja a felvételi épületben kerül kialakításra. Az átépítést követően is ebben a csarnokban üzemel majd a jegypénztár.

Békéscsaba állomás felvételi épülete, illetve a hozzá kapcsolódó előtető (funkcionálisan perontető) rövidesen műemlékvédelem alá került. Ennek megfelelően a homlokzati kialakítása nem változik, a homlokzat megbontását követően az eredeti megjelenését kell visszaállítani. Az épület belső elrendezése alapvetően nem változik meg, bizonyos funkcionális helységek kerülnek kialakításra, mint például a biztosítóberendezési és távközlési helységek.
A peronok lefedését a felvételi épület előtetőjével azonos konstrukciójú perontetők építésével kívánjuk megoldani.

A mozgássérültek akadálymentes közlekedését liftek illetve rámpa segíti majd.
A vonalszakaszon szintbeni és különszintű közúti csatlakozások, gyalogos átkelők,és kerékpárút átvezetések épülnek át, kerülnek megszüntetésre, illetve újak létesülnek.

Mezőmegyer területén a 803+24,54 vasúti szelvényben gyalogos kerékpáros aluljáró épül.

A Mokry Sándor utcai (829+47,5) útátjáró átépül, az új létesítmény a gyalogos forgalom átvezetését is megoldja.

A Szerdahelyi úti útátjáró megszűnik, a közúti gyalogos és kerékpáros forgalom aluljáróban (egymástól elválasztva) kerül átvezetésre.

Az Orosházi úti felüljáróra vonatkozóan Békéscsaba Város Önkormányzata igényként fogalmazta meg a teljes bontást és újjáépítést. Az engedélyezési tervek alapján 2*2 közúti sávot átvezetve ferde kábeles öszvérhíd épül. A műtárgy lehetőséget ad a kerékpáros és gyalogos forgalom átvezetésére.

Az Orosházi úti felüljáró csatlakozó csomópontjai szintén átépülnek, mindkét oldalon körforgalom vezeti a városi közúti hálózatba a hídon áthaladó forgalmat.

A Gyár utca (Békéscsaba belváros) teljes mértékben átépítésre kerül, mivel a Kereki úti szintbeni átjáró megszűnik, az eddig ott áthaladó forgalom a Gyár utcán keresztül a körforgalmon át juthat az Orosházi úti felüljáróra, és onnan a vasúti vágányok túloldalára. Az új nyomvonalon megépülő út mellett kerékpár és gyalogút kerül kialakításra.

A jelenlegi tervek szerint az Ihász utcai gyalogos felüljáró (Repülőhíd) az Önkormányzati igényeknek megfelelően a kivitelezés szakaszában felújításra kerül. A műtárgy a vasúti közlekedést nem szolgálja ki, közterületeket köt össze.

Távközlési diszpécserhálózat épül ki az állomáson kezelőkészülékkel. A forgalmi irodába kialakítandó vezérlőről távvezérelhető lesz majd Csárdaszállás, Mezőberény és Murony állomás.
Hangos utastájékoztató és vizuális tájékoztató rendszer épül ki a felvételi épületre illetve az utasperonokon.
A liftek és a forgalmi iroda között közvetlen videotelefon kapcsolatot alakítunk ki, így biztosítva a vészjelzési lehetőséget.
Digitális vezérlésű órahálózat (másodpercmutatóval) létesül az utasforgalmi területeken.
Videó megfigyelő rendszer kiépítését tervezzük a liftekhez, az aluljáróba a várótermekbe és a peronokra, javítva ezzel a közbiztonságot.

Zajcsökkentő létesítmények megépítése csak Békéscsaba ÉNy-i részei mentén és az É-i pályadvari bejárat közelében, a Szeged felől becsatlakozó vonal mellett van szükség, illetve lehetőség. A zajvédő falakat 3 méter magasan szükséges kialakítani, annak típusát az előkészítés későbbi szakaszában kívánjuk meghatározni.


Békéscsaba (kiz.) – Lőkösháza-oh vonalszakasz


A Békéscsaba – Lökösháza országhatár vonalszakasz felújításának jelen tervezési ütemében megépül a második vágány, átépülnek az állomások, korszerű, sk+55cm magas utasperonok létesülnek különszintű megközelítéssel, peronrészt és feljáró lépcsőket lefedő perontetővel.

A nyíltvonalon a 2003-2004 évben átépített vágány érintetlen marad a nyílt vonalon az új második vágány és az állomásokon mindkét vágány átépítésre kerül, 160 km/h sebességre. A vonalszakasz jelenleg is villamosított. A tervezett második vágány ugyanúgy felsővezetékkel lesz ellátva, mint a már meglévő vasúti pálya.

A vonalszakaszon jelenleg 11 db szintbeni közúti-vasúti keresztezés található. 5 útátjáró átépítésre kerül, továbbá 6 szintbeni átjáró megszűnik és egy új közúti hídgerendás vasbeton felüljáró épül meg.
Gyalogos aluljáró épül Kétegyháza és Lőkösháza állomáson.
Két útátjáróhoz kapcsolódóan épül biztosított kerékpár átjáró valamint Kétegyháza állomáson kerékpár aluljáró is kíépítésre kerül. Az útátjárók biztosítását az előzetes szakhatósági jegyzőkönyvekben foglaltak alapján lettek megtervezve.

A korszerűsítés keretében elektronikus állomási biztosítóberendezések kerülnek kiépítésre és új ERTMS/ETCS vonatbefolyásoló rendszer kialakításának lehetősége is előkészítésre kerül.
Korszerűsítésre kerül a vezetékes és vezeték nélküli hírközlő hálózati rendszer is.
A pályaépítéssel párhuzamosan el kell végezni a pályaépítés miatti kábelkiváltásokat és áthelyezéseket.

Kétegyháza állomás beékeltsége megszűnik, ugyanis mindkét végén megszűnik az útátjáró. A kiváltásukra az említett közúti felüljáró, és egy a felvételi épület közelében megépítésre kerülő, a két településrészt összekötő, a teljes állomási plató alatt átvezető kerékpáros és gyalogos aluljáró épül meg. Valamint az állomás jobb oldalán a vasútvonallal párhuzamos út megépítésére is sor kerül.

Lökösháza állomás kezdőpont felőli végén található útátjáró átépítésre, az állomás végpont felőli útátjáró áthelyezésre kerül.
Az állomáson a rakodó- és mérlegvágány kivitelével minden vágány új építésű lesz, jelentős új állomási földmunkán elhelyezve. Az állomáson a meglévő(sk+30cm magas emelt peron) átépül sk+55 cm magasságúvá, valamint a bal átmenő vágány és a bal megelőző vágány közé is épül egy un. nyeles peron. A megközelítésük gyalogos aluljárón keresztül, hagyományos lépcsővel és lifttel történik.

Az állomásokon létesülő új peronok és lépcsőfeljárók lefedésére perontetők fognak épülni valamint új utastájékoztatási rendszer kerül kiépítésre.

Az állomási felvételi épületek a funkcióvizsgálatok alapján átépítésre kerülnek, valamint Kétegyháza állomáson a biztosítóberendezések telepítése végett új üzemi épület kerül kialakításra.

 


Üdvözlettel,

Fazakas Orsolya
kommunikációs vezető
06 20 922 2308