JELENTÉS
A NEMZETI INFRASTRUKTÚRA FEJLESZTŐ ZRT. ELŐVÁROSI VASÚT FEJLESZTÉSÉRŐL
BEVEZETÉS, KÖZLEKEDÉSI HELYZET ÉS TENDENCIÁK A BUDAPESTI ELŐVÁROSI VASÚTHÁLÓZAT FEJLESZTÉSE PROJEKT ELŐKÉSZÍTÉSI MUNKÁIHOZ
Az elmúlt 15 évben a közösségi közlekedés legnagyobb térvesztése a főváros és agglomerációjának forgalmában következett be. A közösségi közlekedéssel belépők 80-85%-a, az egyéni közlekedéssel (személygépkocsival) belépők közel 65-70%-a az agglomerációból érkezik. Kiemelt stratégiai cél a városi- és elővárosi közösségi közlekedés szolgáltatásainak javítása, szerepének növelése Budapest és agglomerációjának kapcsolatában. Különösen fontos ez annak ismeretében, hogy középtávon az utazási igények akár 30%-os növekedése is prognosztizálható, mely a közösségi közlekedés hatékony fejlesztése nélkül kezelhetetlen.
Budapest és környezete közlekedési hálózatának fejlődése, a város múltja és jelenlegi szerkezete, kiterjedtsége, városkörnyéki kapcsolatai és közlekedési adottságai azt indokolják, hogy a közösségi közlekedés gerinchálózata alapvetően a nagykapacitású és megbízható kötöttpályás hálózatra épüljön, de a hálózat integráns része a ráhordó, illetve elosztó (közösségi) közlekedési hálózat is.
Az előzőek érdekében szükséges egyrészt a meglévő vonalak és létesítményeinek korszerűsítése, a gördülőállomány fejlesztése másrészt korszerű új vonalak létesítése, továbbá az utazási lánc egyes elemei működésének összehangolása. Tekintettel a közösségi közlekedés jelenlegi és közeljövő reális gazdasági, jogi, finanszírozási környezetére, ez egy hosszú folyamat, amelyet a meglevő infrastruktúra korszerűsítésével célszerű elkezdeni.
A Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) „Városi és elővárosi közösségi közlekedés fejlesztése” prioritáson belül, az előkészítési konstrukció keretében nyújtandó támogatással kerül megvalósításra, a Budapesti elővárosi vasúthálózat fejlesztése projekt I. ütemének előkészítése. A projekt részeként több tervezői közbeszerzési eljárás került kiírásra, melyeknél a tervezési feladat célja az építési ütem engedélyezési, kiviteli és tenderterveinek az elkészítése, környezetvédelmi hatástanulmány készítése. Az engedélyezési eljárás lefolytatása, az építési és környezetvédelmi engedély és minden egyéb szükséges engedély, hozzájárulás megszerzése.
Az elővárosi vasútvonalak megállóhelyei megközelítésének fejlesztése, a ráhordás feltételeinek javítása: P+R és B+R parkolók, buszfordulók tervezése – a tervezési feladatra vonatkozó közbeszerzési eljárás 2009 októberében indult meg
A közlekedési hálózat fejlesztését csak a teljes utazási láncot vizsgálva, komplex szemlélettel lehet végezni, mert a közösségi közlekedés igénybevételéről a kiindulási hely és az úti cél közötti utazási lánc minden egyes elemét figyelembe véve születik döntés! A vasúti megállóhelyek, állomások megközelítése az esetek döntő többségében kedvezőtlen, a vasút már a megállóhelyen elveszíti a versenyt! A beruházás keretében a megközelítés körülményeinek fejlesztése történik P+R, B+R parkolók és buszfordulók tervezésével. Majd külön, kivitelezési tenderben történik azok megépítése 2013-ra tervezett időponttal. A részletes megvalósíthatósági tanulmányban javasolt közel 18.000 P+R parkolóhelyből a projekt keretében kb. 4.300 P+R parkolóhely létesítése valósítható meg.
A projekt támogatása: Városi és elővárosi közösségi közlekedés fejlesztése prioritás, projekt előkészítés konstrukció a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) támogatásával történik.
Jelen projekt keretében a 11 elővárosi vasútvonalból az alábbi vonalakon (a főváros közigazgatási határán kívüli BKSZ területen) történő fejlesztésekre vonatkozik:
1) 1. vv. Budaörs – Tatabánya közötti szakasza,
2) 70. vv. Dunakeszi alsó –Szob közötti szakasza,
3) 80a vv. Pécel – Hatvan közötti szakasza,
4) 120a vv. Ecser – Szolnok közötti szakasza,
5) 142 vv. Gyál felső – Lajosmizse közötti szakasza,
6) 150 vv. Dunaharaszti – Kunszentmiklós közötti szakasza.
Az 1, 70, 80a, 120a, 142, 150-es vasútvonalak mentén a megtervezendő parkolók és autóbusz fordulók összefoglaló táblázata
vo-nal sz. | sorsz. | megálló neve | Bp. ir. felszálló | összes felszálló utas | összes | összes építendő B+R | autó |
1 | 1. | Biatorbágy | 308 | 441 | 358 | 20 | 6m, |
2. | Herceghalom | 232 | 279 | 166 | 20 | – | |
3. | Bicske | 1052 | 1290 | 224 | 60 | 4m, | |
4. | Szár | 122 | 166 | 52 | 20 | 1m, | |
5. | Szárliget | 155 | 256 | 36 | 20 | 2m | |
6. | Alsógalla | 306 | 451 | 82 | 30 | 2m | |
7. | Tatabánya | 1380 | 2535 | 266 | 40 | – | |
1184 | 210 | 15m, | |||||
70 | 8. | Dunakeszi alsó | 459 | 540 | 80 | 30 | – |
9. | Dunakeszi | 885 | 1427 | 189 | 40 | 2m, | |
10. | Dunakeszi-Gyártelep | 2141 | 3160 | 261 | 70 | – | |
11. | Vác-Alsóváros | 1088 | 1617 | 100 | 20 | 2m, | |
12. | Nagymaros-Visegrád | 1198 | 1390 | 50 | 20 | – | |
13. | Zebegény | 346 | 493 | 34 | 20 | – | |
714 | 200 | 4m, | |||||
80a | 14. | Isaszeg | 1568 | 1730 | 80 | 80 | 2m |
15. | Gödöllő-Állami telepek | 74 | 174 | 11 | 10 | – | |
16. | Máriabesnyő | 221 | 252 | 41 | 10 | – | |
17. | Bag | 188 | 236 | 36 | 10 | – | |
18. | Aszód | 625 | 858 | 71 | 10 | 4m, | |
19. | Hévízgyörk | 135 | 139 | 28 | 10 | – | |
20. | Galgahévíz | 43 | 51 | 23 | 30 | – | |
21. | Tura | 319 | 379 | 124 | 20 | 1m, | |
22. | Hatvan | 902 | 1549 | 144 | 20 | 4m | |
558 | 200 | 11m, | |||||
120a | 23. | Ecser | 540 | 654 | 62 | 40 | 2m |
24. | Maglód | 336 | 388 | 63 | 40 | 1m, | |
25. | Maglódi nyaraló | 447 | 523 | 77 | 60 | 1m, | |
26. | Mende | 568 | 652 | 42 | 20 | 2m | |
27. | Pusztaszentistván | 333 | 377 | 20 | 40 | – | |
28. | Szőlőstelep | 882 | 983 | 74 | 20 | 2m | |
29. | Farmos | 472 | 544 | 32 | 10 | 1m, | |
30. | Tápiószele | 618 | 829 | 42 | 70 | – | |
31. | Tápiógyörgye | 373 | 558 | 30 | 40 | 1m, | |
32. | Újszász | 336 | 846 | 40 | 60 | 2t, 1m | |
482 | 400 | 11m, | |||||
142 | 33. | Felsőpakony | 546 | 616 | 30 | 40 | |
34. | Ócsa | 907 | 1125 | 255 | 150 | 2m, | |
35. | Inárcs-Kakucs | 122 | 211 | 134 | 40 | 2m | |
36. | Dabas | 222 | 347 | 50 | 30 | 1m, 1t, 1t | |
37. | Gyón | 122 | 160 | 30 | 20 | 1m, | |
38. | Hernád | 215 | 262 | 20 | 20 | 1m | |
39. | Örkény | 262 | 345 | 20 | 50 | 1m, | |
40. | Táborfalva | 177 | 211 | 30 | 50 | 1m, körf. | |
41. | Felsőlajos | 28 | 43 | 20 | 10 | 2m | |
42. | Lajosmizse | 243 | 243 | 92 | 40 | 1m, | |
681 | 450 | 12m, | |||||
150 | 43. | Dunaharaszti | 314 | 449 | 138 | 40 | 2m |
44. | Dunaharaszti alsó | 210 | 236 | 30 | – | ||
45. | Taksony | 116 | 144 | 64 | 40 | 1m, | |
46. | Dunavarsány | 542 | 607 | 85 | 20 | 1m | |
47. | Délegyháza | 239 | 258 | 20 | 10 | 2m | |
48. | Kiskunlacháza | 66 | 82 | 160 | 60 | 3m, 2t, | |
49. | Dömsöd | 255 | 284 | 80 | 20 | 2m, | |
50. | Kunszentmiklós-Tass | 347 | 406 | 91 | 20 | 3m, 4t, | |
638 | 240 | 14m, | |||||
összesen: | torbá | 4257 | 1700 | 67m, |
Rövidítések:
– f (buszforduló)
– m (megálló)
– t (tároló)
A tervezési feladatra vonatkozó közbeszerzési eljárás lezárult a 2010. január 26-i eredményhirdetéssel:
Nyertes ajánlattevő neve: Tura-Terv Kft.
Székhelye: 1066 Bp. Jókai utca 26
Ajánlati ár:
Nettó: 116.000.000,- Forint
szerződéskötés időpontja: 2010. február 10.
Véglegesített tender tervek leszállítása: 2011.08.11.
Kivitelezés tervezett időpontja: 2013
Tervezett összes bekerülési költség: nettó 5 mrd Ft
A 100a sz. Budapest-Nyugati pu. – Cegléd – Szolnok vasútvonal elővárosi célú fejlesztése: Kőbánya-Kispest(kiz) – Cegléd vonalszakasz fejlesztése
ELŐZMÉNYEK
A 100-as vasútvonal elővárosi korszerűsítésére az elővárosi és S-Bahn tanulmány részeként 2007-2008-ban készült felmérés és vizsgálat, az ITF menetrend bevezetés (30’-15’-es járatsűrűség) és az állomások és megállóhelyek szükséges elővárosi fejlesztéseinek meghatározására. A tanulmányterv célja az volt, hogy a vasútvonalon olyan fejlesztésekre készüljön javaslat, melyekkel a legnagyobb hatékonysággal lehet kiszolgálni az utasok igényeit. A tervdokumentáció tanulmányterv szinten tárta fel az egyes szakterületekkel kapcsolatos feladatokat.
A tervezési feladatra vonatkozó közbeszerzési eljárás lezárult a 2010. február 26-i eredményhirdetéssel:
Nyertes ajánlattevő neve: UNITEF – RING Konzorcium
Székhelye: 1119 Budapest, Bornemissza tér 12.
a konzorcium tagjai: UNITEF-83 Műszaki Tervező és Fejlesztő Zrt. – vezető tag (1119 Budapest, Bornemissza tér 12.),
RING Mérnöki Iroda Kft. (9027 Győr, Otthon u. 15.)
Ajánlati ár:
Nettó: 578.000.000,- Forint
szerződéskötés tervezett időpontja: 2010. március 16.
Véglegesített tender tervek leszállítása: 2012.04.11.
Kivitelezés tervezett időpontja: 2012-2014
Tervezett összes bekerülési költség: nettó 10,6 mrd Ft
A beruházás rövid bemutatása:
– Előkészítés az alábbi kivitelezési munkákra:
Állomási infrastruktúra felújítása (peronfedés, esélyegyenlőség feltételeinek biztosítása, felvételi épületek, térvilágítás, utastájékoztatás korszerűsítése, ráhordás feltételeinek megteremtése), esetenként vonali műtárgyak felújítása, útátjárók korszerűsítése. Komplex engedélyezési, kiviteli tervek készítése, a tenderdokumentáció összeállítása. Környezetvédelmi hatástanulmány készítése, az engedélyezési eljárás lefolytatása, az építési és környezetvédelmi engedély és minden egyéb szükséges engedély, hozzájárulás megszerzése.
A Nyugati pu. csatlakozó vonalszakaszainak elővárosi célú fejlesztése – I./b. ütem: Nyugati pu. fejlesztése
ELŐZMÉNYEK
A Budapest Nyugati pályaudvari vonalcsoportra 2007. évben tanulmánytervet készített a GEOVASÚT Kft. az ITF menetrend bevezetés (20’-15’-es járatsűrűség) és a kiemelt állomások szükséges fejlesztéseinek meghatározására. A tanulmányterv célja az volt, hogy olyan vágányhálózat alakuljon ki a pályaudvar előtti 10-11 km hosszú bevezető vonalszakaszokon, melyeken a legnagyobb hatékonysággal lehet kiszolgálni az utasok igényeit. A tervdokumentáció teljes körűen feltárta az egyes szakterületekkel kapcsolatos feladatokat, részletes forgalmi vizsgálatot is tartalmazott.
A fejlesztés egyik legfontosabb összetevője a vágánykapacitás biztosítása, a szükséges és elégséges vágányszám meghatározása, a kitérőkapcsolatok célszerű átalakítása. A fejlesztés további célja a vonalcsoport átszálló kapcsolatainak javítása a budapesti közösségi közlekedési hálózatoz, melynek keretében új, a jelenleginél kedvezőbb átszállási kapcsolatot biztosító megállási helyek kerültek kijelölésre.
A tervezési feladatra vonatkozó közbeszerzési eljárás lezárult a 2010. március 1-jei eredményhirdetéssel:
Nyertes ajánlattevő neve: VITECO Kft. (1016 Budapest, Mészáros u. 19.)
Ajánlati ár:
Nettó: 1.150.000.000,- Forint
szerződéskötés tervezett időpontja: 2010. március 16.
Véglegesített tender tervek leszállítása: 2012.04.20.
Kivitelezés tervezett időpontja: 2012-2015
Tervezett összes bekerülési költség: nettó 26,6 mrd Ft
A beruházás bemutatása:
– Előkészítés az alábbi kivitelezési munkákra:
Nyugati pályaudvar vasúti pálya, biztosítóberendezés és áramellátó-rendszer átépítés, korszerűsítés, az esélyegyenlőségi feltételek megteremtése. Komplex engedélyezési, kiviteli és tendertervek készítése, a tenderdokumentáció elkészítése. Környezetvédelmi hatástanulmány készítése, az engedélyezési eljárás lefolytatása, az építési és környezetvédelmi engedély és minden egyéb szükséges engedély, hozzájárulás megszerzése.
A 71. sz. Budapest – Veresegyház – Vác vasútvonal elővárosi célú fejlesztése: Rákospalota-Újpest(kiz.) – Vác(kiz.) vonalszakasz fejlesztése
ELŐZMÉNYEK
A Budapest-Vácrátót vasútvonal elővárosi korszerűsítésére az elővárosi és S-Bahn tanulmány részeként készült 2007-08-ban készült felmérés és vizsgálat, az ITF menetrend bevezetés (30’-15’-es járatsűrűség) és az állomások és megállóhelyek szükséges fejlesztéseinek meghatározására. A tanulmányterv célja az volt, hogy a vasútvonalon olyan fejlesztésekre készüljön javaslat, melyekkel a legnagyobb hatékonysággal lehet kiszolgálni az utasok igényeit. A tervdokumentáció tanulmányterv szinten tárta fel az egyes szakterületekkel kapcsolatos feladatokat.
A fejlesztés célja:
A vasúti pálya korszerűsítése, részleges kétvágányúsítással a pályakapacitás bővítése, ezáltal a menetidő csökkentése (Rákospalota– Vác közötti menetidő 21 perccel csökkenne, ami cca. 30 %-os menetidő csökkenést jelent).
A jelenleg hiányzó, korszerű, a mai igényeknek megfelelő személyszállítási infrastruktúra kialakítása, az állomásokon és megállóhelyeken az utasforgalmi létesítmények akadálymentes megközelítését szolgáló létesítmények megépítése.
A tervezési feladatra vonatkozó közbeszerzési eljárás az IG 2009. november 13-i döntése alapján 2009. decemberi eredményhirdetéssel lezárult:
Nyertes ajánlattevő neve: VITECO-FŐMTERV konzorcium
(VITECO Kft., FŐMTERV Mérnöki Tervező Zrt.)
konzorcium vezető: VITECO Kft.
(1016 Budapest, Mészáros u. 19.)
Ajánlati ár:
Nettó: 928 000 000,- Forint
szerződéskötés: 2010. január 19-én.
Véglegesített tender tervek leszállítása: 2012.03.09.
Kivitelezés tervezett időpontja: 2012-2015
Tervezett összes bekerülési költség: nettó 19,7 mrd Ft
A projekt rövid bemutatása:
– Előkészítés az alábbi kivitelezési munkákra:
Pályakorszerűsítés, elektronikus biztosítóberendezés telepítése, a vonali műtárgyak felújítása, az állomási infrastruktúra felújítása (magasperonok létesítése, peronfedés, esélyegyenlőség feltételeinek biztosítása, felvételi épületek, térvilágítás, utastájékoztatás korszerűsítése, ráhordás feltételeinek megteremtése). Komplex engedélyezési, kiviteli tervek készítése, a tenderdokumentáció összeállítása. Környezetvédelmi hatástanulmány készítése, az engedélyezési eljárás lefolytatása, az építési és környezetvédelmi engedély és minden egyéb szükséges engedély, hozzájárulás megszerzése.
(Rákospalota- Újpest – Vác között a pálya korszerűsítése, a Rákospalota- Kertváros – Fót szakaszon a 2. vágány megépítése, az állomásokon és megállóhelyeken a peronok kiépítése.)
Üdvözlettel,
Fazakas Orsolya
kommunikációs vezető
06 20 922 2308