JELENTÉS

a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. vasúti beruházásainak előkészítési munkálatairól

Győr – Pápa – Celldömölk – Boba vasútvonal

Elkészült Budapest Kelenföld (kiz.) – Győr (kiz.) forgalmi-, menetrendi- és erősáramú szimulációs vizsgálata. A szimulációs vizsgálat a Győr-Pápa-Celldömölk-Boba vasútvonal korszerűsítés utáni becsült növelt forgalmát terhelte a Kelenföld – Győr szakaszra, így vizsgálva annak kapacitás tartalékait és szűk keresztmetszeteit. A Szimulációs vizsgálat megállapította, hogy normál, zavarmentes esetben, a Kelenföld – Győr vonalszakasz le tudja bonyolítani a megnövekedett forgalmat. Ugyanakkor felhívta a figyelmet néhány szűk keresztmetszetre is, amelyek főleg zavar esetekben (pl. síntörés, árvízi helyzet, felsővezeték szakadás) akadályozzák a forgalmat, és javaslatokat fogalmazott meg ezen szűk keresztmetszetek feloldására.

Budapest-Ferencváros „C” elágazás – Lőkösháza ETCS 2 telepítés

A projekt célja Budapest – Lőkösháza között az ETCS 2 vonatbefolyásoló berendezés telepítése. A párhuzamosan folyó pálya és biztosítóberendezési rekonstrukció és az ETCS 2 projekt megvalósulását követően lehetővé válik a vonal arra alkalmas szakaszán a pályasebesség felemelése 120-160 km/h-ra, valamint megvalósul az EU számára is fontos interoperabilitás feltétele is. Ennek tartalma, hogy a vasútvonalak átjárhatóak lesznek bármelyek európai vasúttársaság számára. A beruházás során az ETCS 2 rendszer pályamenti berendezései kerülnek telepítése.

Cegléd 120/25 kV-os vontatási transzformátor alállomás korszerűsítése

Előzmények:

2006. évben MÁV EU Program Igazgatóság az ETV-ERŐTERV Zrt.-nél megrendelte a Cegléd 120/25 kV-os vontatási transzformátor alállomás (Cegléd, Külső-Jászberényi út 1655 hrsz alatti ingatlan) korszerűsítéséhez az engedélyezési- és tendertervek elkészítését, továbbá a szükséges engedélyek (Vízjogi létesítési engedély, Kapcsoló és vezénylő épület építési engedélye) beszerzését, amit a tervező leszállított.
A ceglédi vontatási trf. alállomás a 60-as évek technikai színvonalán épült, gazdaságos működésének a határán van, különösen a villamos védelem és automatika avulása miatt, korszerűsítése elkerülhetetlen.

A NIF Zrt. előkészítése:

A Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ Közlekedésfejlesztési Integrált Közreműködő Szervezet (KKK-KIKSz) a KÖZOP – 2.3-0802008-0001 azonosító számú Budapest-Lőkösháza vasútvonal rekonstrukciója III. ütem projektet – aminek a Cegléd vontatási transzformátor alállomás korszerűsítése is része – befogadta, a Támogatási Szerződés aláírása 2008.11.25-én megtörtént.

A 2006. évben leszállított engedélyezési tervek és tenderdokumentáció aktualizálása – az érvényben lévő engedélyek szabta korlátok között – az adatátvitelben és a Cegléd 25 kV-os kitáplálásában bekövetkezett változások miatt az ETV-ERŐTERV Zrt. által hirdetmény nélküli tárgyalásos közbeszerzési eljárás keretei között 2009. 06.30-ra megtörtént.

A két engedély érvényességének meghosszabbítása is megtörtént 2009.06.30-ra.

A Budapest-Lőkösháza vasútvonal felújítása III. ütem Kohéziós Alap Támogatás elnyerésének munkálatai folyamatban vannak, jóváhagyás 2010.06.15-re várható.
Így a Cegléd vontatási transzformátor alállomás korszerűsítésére 2010. első felében feltételes közbeszerzést tervezünk.

Az eredeti, főbb mérföldkövek:

Mérnök kiválasztás:   2010.03.-2010.06.
Kivitelező kiválasztás, kivitelezés: 2010.04.-2012.11.

A Rákos – Hatvan – Miskolc – Nyíregyháza vasútvonal átépítése előkészítése:

A vonalszakasz átépítése engedélyezési tervei és a műszaki tartalmat tisztázó döntés előkészítő tanulmány eredetileg 2007. évi TEN-T támogatásból valósultak volna meg. 2009. december végén döntést hozott a KHEM, hogy a költségvetési megszorítások ellenére a tervezési munka 2007. évi TEN-T támogatásból megy. A tendereljárások indítása várható időpontja: 2010. február.

Székesfehérvár vasúti csomópont átépítése

Székesfehérvár vasúti csomópont átépítésének tervezett időpontja – a Kelenföld – Székesfehérvár vonalszakasz átépítését követően – 2012 -2015 év. Jelenleg az előkészítési munkák: tervezés, hatósági engedélyeztetés folynak. A csomópont átépítésének, korszerűsítésének eredményeként csökken az utazási idő a Székesfehérvár állomáshoz csatlakozó vonalszakaszokon, az elektronikus biztosító berendezés létesítésével nő a vasúti közlekedés biztonsága.
 

Budapest-Kelenföld – Százhalombatta vonalszakasz

A Budapest-Kelenföld – Százhalombatta vonalszakasz része az V/B számú európai korridor vonalnak és része a Budapest elővárosi vasúthálózatának. Százhalombatta állomás fordítóállomása az elővárosi vasúti közlekedésnek és elágazó állomása Százhalombatta – Pusztaszabolcs 160 km/h pályasebességre tervezett új nyomvonalnak.
A projekt célja a vonalszakaszon a sebesség 120 km/h-ra történő emelése, a sebességkorlátozások megszüntetése, ezáltal a menetidő csökkentése. A korszerűsítés során az állomások, megállóhelyek átépülnek, a korszerűtlen, alacsony peronok helyett szintbeni beszállást biztosító széles peronok épülnek, melyek megközelítése gyalogos aluljárón keresztül történik az esélyegyenlőség biztosításával. A felvételi épületek állapotuktól függően felújításra, átépítésre vagy – új építése mellett – bontásra kerülnek. Az állomások körzetében P+R parkolók és kerékpártárolók létesülnek. A vasúti hidak többsége átépítésre kerül, mely során az alatta lévő útpálya kiszélesedik, mellette kerékpárutak és járdák épülnek. Az egész vonalszakaszon, a szükséges helyeken zajárnyékoló falak építését tervezzük, mellyel csökkenthető a vasúti pálya mentén húzódó lakókörnyezetet érő zajterhelés. 
A projekt jelenleg előkészítési fázisban van. 2010. első félévében az építési engedély megszerzését tervezzük. A kivitelezés megkezdése várhatóan 2012. év második felére tehető.

Biatorbágy – Tata vonalszakasz

A vonalszakasz az 1. számú hazai fővonal (Budapest – Hegyeshalom) részét képezi. A projekt célja, hogy a jelenlegi 120-140 km/h maximális vonalsebességet fel lehessen emelni 160 km/h-ra. Ennek érdekében 2010. januárjában közbeszerzést írtunk döntéselőkészítő tanulmányra.


Üdvözlettel,

Fazakas Orsolya
kommunikációs vezető