Sajtóközlemény – Az M0 körgyűrű keleti szektorának környezetvédelmi engedélyezési kálváriája

Az M0 körgyűrű keleti szektorának 4. sz. főút és M3 autópálya közötti, 26,5 km hosszúságú szakasza a tavalyi év őszén átadásra került. A forgalom átrendeződése szinte azonnal éreztette hatását, a főváros zsúfolt útjai fellélegezhettek.

Hosszas peres eljárást követően, amely a SZIKE és a Környezetvédelmi Hatóság között folyt, a Fővárosi Bíróság ismét hatályon kívül helyezte fent nevezett körgyűrű 3. sz. főút ás M3 autópálya közötti szakaszának környezetvédelmi engedélyét. Bár az ítéletet még nem vettük kézhez fontosnak tartjuk részünkről elmondani a következőket:

Az M0 körgyűrű 3. sz. főút – M3 autópálya közötti szakaszán a hatástanulmányban 4 forgalmi csomópontot terveztek. A környezetvédelmi eljárás kertében az önkormányzatok és civil szervezetek kérése volt, hogy lakóterület közelsége miatt egy csomópont, nevezetesen a Timur utcai csomópont ne épüljön meg. A Beruházó a  kérésnek eleget téve egyeztette a csomópont elhagyásának igényét a környezetvédelmi hatósággal. Ezt követően a szakasz környezetvédelmi engedélyt kapott,  mely engedély indoklási részében a környezetvédelmi hatóság rögzítette,  hogy egy csomópont megépítése elhagyásra kerül.
 
A civil szervezetek számára  többszöri jogorvoslati lépés, illetve elutasítás után az  időközben megszületett építési engedélyen keresztül nyílt ismét lehetőség arra, hogy az M0 körgyűrű érintett szakaszának környezetvédelmi engedélye, illetve az útszakasz megépítése ellen fellépjenek. A Fővárosi Bíróság 2006. szeptember 21-én hozott ítéletében hatályon kívül helyezte az M0 körgyűrű 3. sz. főút – M3 közötti szakaszának környezetvédelmi engedélyét, valamint  ennek következtében  építési engedélyét. E döntés miatt az M0 már megkezdett építését egy ízben le kellett állítani az új engedélyek kiadásáig.
 
Az akkori perben SZIKE és társai kereseti kérelmét a Fővárosi Bíróság túlnyomó részben megalapozatlannak ítélte, egy pontban marasztalta el az eljáró környezetvédelmi hatóságot:
 
„A Fővárosi Bíróság ugyanis fentiek szerint megállapította, hogy mivel a másodfokú környezetvédelmi eljárás során a nyomvonal megváltozott (* egy csomópont elhagyásra került) ugyanekkor e változással kapcsolatosan a másodfokú hatóság nem adta indokát annak, hogy a környezetvédelmi előírások megváltoztatására a másik három csomópont közelében miért nincs szükség, ezzel a másodfokú hatóság jelentős, a perben nem orvosolható jogsértést követett el.
 
A megismételt eljárásban a környezetvédelmi másodfokú hatóság köteles megvizsgálni, hogy milyen környezeti terhelést jelent a megmaradó csomópontok esetében a 2. csomópont elhagyása és eljárása eredményeképpen köteles új, indokolt határozatot hozni. Ebben  kell megjelölnie a módosított nyomvonalat és az esetlegesen szükségessé váló környezetvédelmi előírásokat. „
 
A környezetvédelmi hatóság az ítéletben foglaltak szerint járt el. Tekintettel arra, hogy határozatának rendelkező része és indoklása között a kérdéses csomópont vonatkozásában ellentmondás volt, új 14/2445/1062006. sz. határozatában, rögzítette, hogy az ún. 2. sz. csomópont elhagyásra kerül, indoklásában pedig kifejtette, hogy a csomópontok számát vizsgáló forgalmi tanulmányból megállapítható, hogy a forgalom változása nem jelentős,  ezért a  környezeti hatások  sem változnak érzékelhetően.
 
„A Timur utcai csomópont elmaradása a nyomvonalban változást nem jelent, és a környezeti hatásokat tekintve jelentős eltérést nem eredményez. A Környezetvédelmi engedélyt tartalmazó határozatot újabb környezetvédelmi feltételekkel ezért kiegészíteni nem kellett. Az abban foglalt általános előírásoknak  az építési engedélyezési és forgalomba helyezési eljárások során történő vizsgálata megfelelően biztosítja a környezetvédelmi követelmények érvényesülését. ” 

Felülvizsgálati kérelmükben az érintett civil szervezetek kifogásolták, hogy a megismételt eljárásban, illetve az új határozatban  a környezeti hatások vizsgálata  nem volt elég alapos. Jelen perben a Fővárosi Bíróság szóban hirdetett ítéletet, annak pontos tartalmát még nem ismerjük.
 
A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. egyetért a környezetvédelmi hatóság  idézett megállapításával: a csomópont elhagyása sem a forgalmi viszonyokban, sem a pedig a környezeti hatásokban nem okoz jelentős, érzékelhető hatást. Megítélésünk szerint az eljáró környezetvédelmi hatóság helyesen állapította meg a forgalmi vizsgálat alapján, hogy a csomópont elhagyása miatt újabb környezetvédelmi feltételeket nem kell előírnia.
 
Nyomatékosan fel kívánjuk hívni a figyelmet arra, hogy a per tárgya a környezetvédelmi engedély tartalma,  szövegezése,  részletessége. A perben nem merült fel  a beruházó mulasztása. A csomópont elhagyása kifejezetten környezetvédelmi indokkal, a lakosság kérésének megfelelően történt. Az M0 körgyűrű tárgyi szakasza a csatlakozó szakaszokkal együtt megépült, a környezeti monitoring vizsgálatokkal  (zaj-, levegő-, rezgés-, talajvizsgálatok)  a környezeti terhelések nyomon követhetők.

 

Fazakas Orsolya
kommunikációs vezető
06 20 922 2308