Átadták az M3-as autópálya Görbeháza–Nyíregyháza közötti szakaszát
Újabb 40 kilométeres sztrádaszakasszal gyarapodott a hazai gyorsforgalmi- úthálózat, 2007. augusztus 31-én pénteken, átadták az M3-as autópálya új, Görbeháza és Nyíregyháza közötti szakaszát.
Ø Szerződéskötés: 2004. március 23.- Ø Vállalási ár: 79,9 milliárd Ft.
- Ø A befejezési határidő 2006. december 31. volt, mely területbiztosítási, illetve kisajátítási problémák miatt 2007. szeptember 30-ra módosult.
A szakasz teljes hossza 39 km, meglévő, korábban forgalomba helyezett autópályákhoz csatlakozik. Egyik végpontja a Görbeháza település térségében található M35 autópálya elválási csomópontja, kelet felőli végén a Nyíregyháza elkerülő szakaszhoz kapcsolódik (4-es főút csomópont közelében).
Az autópálya főbb műszaki paraméterei ezen a szakaszon nem változtak, megegyeznek az előtte, illetve utána megépült gyorsforgalmi utak adataival:
- Ø Tervezési sebesség: 140 km/h;
- Ø Sávszám: 2×2 + leállósávok;
- Ø Forgalmi sávszélesség: 3,75 m;
- Ø Elválasztósáv 3,60 m;
- Ø Pályaszerkezet: 4 cm mZMA-12 kopóréteg, mK20/F, 7cm kötőréteg, mK20/F alapréteg.
Csomópontok:
A közel 40 km hosszú szakaszon Hajdúnánás térségében, a Hajdúnánás-Tiszavasvári összekötő úton létesült csomópont. Az építési engedéllyel rendelkező Nyíregyháza nyugati elkerülő út csomópontjának egyes részei (lassító, gyorsító sávok) szintén elkészültek, az út építése azonban nem tárgya jelen beruházásnak.
Műtárgyak:
Az autópálya felett 20 db műtárgy épült, elsősorban a környező értékes mezőgazdasági területek megközelítése céljából. A gyorsforgalmi út 11 alkalommal vezet hídon. Legjelentősebb köztük a 138 m hosszú Keleti-főcsatorna feletti un. öszvértartós (acél gerendák, vasbeton teherviselő pályalemez) híd.
Pihenők:
Kálmánháza térségében épült komplex pihenőhely. Az autópálya szakasz forgalomba helyezéséig ez mégsem nyitható meg, mivel az üzemanyagtöltő állomások beruházása még nem kezdődött meg. A szakaszon további két helyen van még lehetőség megállásra, a Rétaljai és a Hajdúnánási egyszerű pihenőhelyek, melyek határidőre elkészülnek.
Az autópálya elsősorban mezőgazdasági területeken vezet keresztül, a nyomvonal kiválasztásánál fontos szempont volt a környezetvédelmi területek és települések elkerülése. Az autópálya nyugati fele belvízzel fenyegetett területen halad (korábban idáig terjedt a Tisza árterülete) ezért az utat az átlagosnál jobban ki kellett emelni a terepszintből. Sok gondot jelent az autópályáról lefolyó csapadékvizeket befogadó árkok (jogi és karbantartási szempontból egyaránt) rendezetlen volta.
A Tiszaújváros melletti hőerőműből kikerült zagytéri pernyéből közel félmillió köbméter másodlagos ipari nyersanyag épült be az autópálya és a keresztező utak töltésébe. A beépítés körültekintőbb technológiai fegyelmet követelt, de ismét bizonyította, hogy a tájképet szennyező ipari melléktermékek felhasználhatóak útépítés céljára.
A beruházás résztvevői
Beruházó: Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.
Tervező: UNITEF Zrt., FŐMTERV Zrt., UTIBER Kft.
Mérnök: OVIBER-KÖMI Konzorcium
Kivitelező: BETONÚT Zrt.
M3 történelem
Budapest – Gyöngyös 1983
Gyöngyös – Füzesabony 1998 (1996-tól Budapest-Gyöngyös felújítás)
Füzesabony – Polgár 2002 174,7 km
Polgár – Görbeháza 2004 13 km
Nyíregyháza elkerülő 2006
Görbeháza – Nyíregyháza 2007 39 km
M3 teljes hossza Budapesttől: 226, 7 km + városi elkerülő szakasz 24,6 km
Csatlakozó ap. szakaszok
M30 Emőd – 35. sz. főút között 2003
M30 35 sz. – Miskolc között 2004
M35 Görbeháza – Debrecen 2006
M35 Debrecen elkerülő 2006
Továbbépítés
Előkészítés alatt: M3 Nyiregyháza-Vásárosnamény között (PPP)
Tervezés folyik, folyamatban az engedélyeztetési tervkészítés. Építési engedély iránti kérelem szeptemberben kerül benyújtásra. Kiviteli terv határideje: 2008 tavasza. 2008. januártól területvásárlás és régészeti munkák. Építés kezdése: 2009 tavasz. Befejezés: 2011.
M300 Vásárosnamény-Záhony
Környezetvédelmi engedélye van, tulajdonosi határozat még nincs, a további munkák elkezdésére
M3 Vásárosnamény – Barabás
Tanulmányterv készült évekkel ezelőtt, ennek a felülvizsgálata folyik, előzetes környezetvédelmi dokumentáció elkészítésének van forrása.
M49 M3 autópálya (Mátészalka) – román határ Csenger térségében
KÖZOP tartalmazza, tanulmány terv készült, tervpályázatot kiírtuk, első forduló eredménytelen lett, második fordulóra augusztusban kerül sor. Év végére elkészül az előzetes környezetvédelmi dokumentum, és a nyomvonal kijelölést előkészítő dokumentáció is kb. januárra.