Átadták az M3-as autópálya Görbeháza–Nyíregyháza közötti szakaszát

Újabb 40 kilométeres sztrádaszakasszal gyarapodott a hazai gyorsforgalmi- úthálózat, 2007. augusztus 31-én pénteken, átadták az M3-as autópálya új, Görbeháza és Nyíregyháza közötti szakaszát.

  



  • Ø Szerződéskötés: 2004. március 23.

  • Ø Vállalási ár: 79,9 milliárd Ft.

  • Ø A befejezési határidő 2006. december 31. volt, mely területbiztosítási, illetve kisajátítási problémák miatt 2007. szeptember 30-ra módosult.

A szakasz teljes hossza 39 km, meglévő, korábban forgalomba helyezett autópályákhoz csatlakozik. Egyik végpontja a Görbeháza település térségében található M35 autópálya elválási csomópontja, kelet felőli végén a Nyíregyháza elkerülő szakaszhoz kapcsolódik (4-es főút csomópont közelében).

Az autópálya főbb műszaki paraméterei ezen a szakaszon nem változtak, megegyeznek az előtte, illetve utána megépült gyorsforgalmi utak adataival:


  • Ø Tervezési sebesség: 140 km/h;

  • Ø Sávszám: 2×2 + leállósávok;

  • Ø Forgalmi sávszélesség: 3,75 m;

  • Ø Elválasztósáv 3,60 m;

  • Ø Pályaszerkezet: 4 cm mZMA-12 kopóréteg, mK20/F, 7cm kötőréteg, mK20/F alapréteg.

 

Csomópontok:

A közel 40 km hosszú szakaszon Hajdúnánás térségében, a Hajdúnánás-Tiszavasvári összekötő úton létesült csomópont. Az építési engedéllyel rendelkező Nyíregyháza nyugati elkerülő út csomópontjának egyes részei (lassító, gyorsító sávok) szintén elkészültek, az út építése azonban nem tárgya jelen beruházásnak.

 

Műtárgyak:

Az autópálya felett 20 db műtárgy épült, elsősorban a környező értékes mezőgazdasági területek megközelítése céljából. A gyorsforgalmi út 11 alkalommal vezet hídon. Legjelentősebb köztük a 138 m hosszú Keleti-főcsatorna feletti un. öszvértartós (acél gerendák, vasbeton teherviselő pályalemez) híd.

 

Pihenők:

Kálmánháza térségében épült komplex pihenőhely. Az autópálya szakasz forgalomba helyezéséig ez mégsem nyitható meg, mivel az üzemanyagtöltő állomások beruházása még nem kezdődött meg. A szakaszon további két helyen van még lehetőség megállásra, a Rétaljai és a Hajdúnánási egyszerű pihenőhelyek, melyek határidőre elkészülnek.

Az autópálya elsősorban mezőgazdasági területeken vezet keresztül, a nyomvonal kiválasztásánál fontos szempont volt a környezetvédelmi területek és települések elkerülése. Az autópálya nyugati fele belvízzel fenyegetett területen halad (korábban idáig terjedt a Tisza árterülete) ezért az utat az átlagosnál jobban ki kellett emelni a terepszintből. Sok gondot jelent az autópályáról lefolyó csapadékvizeket befogadó árkok (jogi és karbantartási szempontból egyaránt) rendezetlen volta.

A Tiszaújváros melletti hőerőműből kikerült zagytéri pernyéből közel félmillió köbméter másodlagos ipari nyersanyag épült be az autópálya és a keresztező utak töltésébe. A beépítés körültekintőbb technológiai fegyelmet követelt, de ismét bizonyította, hogy a tájképet szennyező ipari melléktermékek felhasználhatóak útépítés céljára.

 

A beruházás résztvevői

 

Beruházó:       Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.

Tervező:         UNITEF Zrt., FŐMTERV Zrt., UTIBER Kft.

Mérnök:          OVIBER-KÖMI Konzorcium

Kivitelező:       BETONÚT Zrt.

 

M3 történelem

Budapest – Gyöngyös                       1983

Gyöngyös – Füzesabony                    1998  (1996-tól Budapest-Gyöngyös felújítás)

Füzesabony – Polgár                         2002    174,7 km

Polgár – Görbeháza                           2004      13    km       

Nyíregyháza elkerülő                         2006

Görbeháza – Nyíregyháza                   2007      39    km

 

M3 teljes hossza Budapesttől: 226, 7 km + városi elkerülő szakasz 24,6 km

 

Csatlakozó ap. szakaszok

 

M30  Emőd – 35. sz. főút között                     2003

M30  35 sz. – Miskolc között                          2004

M35 Görbeháza – Debrecen                           2006

M35 Debrecen elkerülő                                 2006

 

Továbbépítés

 

Előkészítés alatt:  M3 Nyiregyháza-Vásárosnamény között  (PPP)

Tervezés folyik, folyamatban az engedélyeztetési tervkészítés. Építési engedély iránti kérelem szeptemberben kerül benyújtásra. Kiviteli terv határideje: 2008 tavasza. 2008. januártól területvásárlás és régészeti munkák.  Építés kezdése: 2009 tavasz. Befejezés: 2011.                  

 M300 Vásárosnamény-Záhony

Környezetvédelmi engedélye van, tulajdonosi határozat még nincs, a további munkák elkezdésére

M3 Vásárosnamény – Barabás

Tanulmányterv készült évekkel ezelőtt, ennek a felülvizsgálata folyik, előzetes környezetvédelmi dokumentáció elkészítésének van forrása.

M49 M3 autópálya (Mátészalka) – román határ Csenger térségében

KÖZOP tartalmazza, tanulmány terv készült, tervpályázatot kiírtuk, első forduló eredménytelen lett, második fordulóra augusztusban kerül sor. Év végére elkészül az előzetes környezetvédelmi dokumentum, és a nyomvonal kijelölést előkészítő dokumentáció is kb. januárra.