Átadták az M7-es autópálya Zamárdi – Balatonszárszó szakaszt a Kőröshegyi Völgyhíddal
Átadták a forgalomnak az M7-es autópálya új, Zamárdi és Balatonszárszó közötti 14,7 kilométeres szakaszát, amelynek része a Kőröshegynél megépült, métereit tekintve a kontinensen egyedülálló völgyhíd. Az átadást követően Budapest és Balatonkeresztúr között végig autópályán közlekedhetnek az autósok. Az M7 autópálya új szakasza valamennyi járműkategória részére díjköteles.
A KŐRÖSHEGYI VÖLGYHÍD ÉPÍTÉSE
(a legnagyobb völgyhíd a 15 műtárgy közül, amelyet a Hídépítő Zrt. épít az M7-es autópálya Zamárdi – Balatonszárszó közötti 14,7 km-es szakasz részeként)
Megrendelő: Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.
Kivitelező: Völgyhíd Konzorcium az autópálya szakaszra
(Hídépítő Zrt., Strabag Zrt.)
Hídépítő Zrt. a Kőröshegyi völgyhídra
Mérnök: Metróber Kft.
Felelős tervező: Hídépítő Zrt.
Társtervező: Pont Terv Zrt.
Kiviteli szerződés aláírása: 2004. május 7.
Befejezési határidő: 2007. augusztus 12. ( átadás augusztus 8.)
A VÖLGYHÍD
Hossza: 1872 m
Szélessége: 23,80 m (2 x 2 forgalmi sáv)
Legnagyobb magassága: 88 m
Pillérek száma: 16 (17,70 m – 79,70 m közötti magassággal)
Nyílások száma: 17 (60 m + 95 m + 13 x 120 m + 95 m + 60 m)
Pálya: 4000 m vízszintes sugarú ívben, 2,86%-os hosszirányú
és 2,51%-os keresztirányú esésben
Alépítmény:
9 próbacölöp fúrását, majd próbaterhelésüket Ø 1200, Ø 1500 mm-es SOIL MEC típusú vasbeton szerkezeti cölöpök fúrása követte, változó mélységgel 22 – 31 m, és mennyiségi kiosztással 35 – 48 db, a cölöpfejeket összefogó alaptestekről (a legnagyobb 27m x 20m x 3,50m) indult a pillérek felmenő falazatának építése kúszó zsalus technológiával 5 m-es szakaszokban felfelé haladva, minden pillérben acél vizsgáló lépcső és kettőben személy/teherfelvonó lift is található
Felszerkezet: egy keresztmetszetű, két cellás feszített vasbeton trapéz szekrénytartó, magassága támasz fölött 7 m, nyílásközépen 3,50 m
Segéd/szerelő híd: 158 m hosszú, 1542 t acél szerkezet, 172 hidraulikával, mely két előretolható
főtartóból és az azokra felfüggesztett két nyitható kivitelű mozgó zsaluzó kocsiból állt, ez a
segédszerkezet szolgálta a híd felszerkezetének építését kezdetben konzolosan szabad betonozásos
technológiával. Később a terepviszonyok lehetővé tették, hogy az 5-ös és 13-as számú pillérek között
a felszerkezet építése gyártópadon előregyártott, majd felemelt zömökkel, szabadon szerelt
technológiával folytatódjon, a segédszerkezet ehhez történő, megfelelő szerkezeti átalakítása révén.
Az utolsó elempár felemelésére 2007. március 31.-én került sor a 8-as (77,50 m magas) pillér feletti
hídágon. Ez ugyan az utolsó emelés volt, de ettől a művelettől akkor még nem ért össze a híd, még
két zárás hiányzott. Az egyik a 7-es és 8-as számú pillérek közötti 5 méteres zárózöm elkészítése
monolit betonozással, majd a 2007. május 5.-i utolsó felszerkezeti betonozással végződő utolsó
zárás, ami a 8-as és 9-es számú pillérek közötti középső, úgynevezett végső zárást jelentette, szintén
5 méteres zárózöm elkészítésével. A híd ettől az időponttól vált teljes hosszában végigjárhatóvá,
vagyis ért össze folytatólagosan. Ezután még folytatódott a híd két végén már elkezdett szegélyépítés,
középső elválasztó sáv építése, vezető és üzemi korlátok szerelése, szigetelési, aszfaltburkolat
készítési munkálatok a pályatesten, az egyéb, kompletttírozási munkákkal együtt. Ezzel egyidőben
történt a híd felszerkezetének a belsejében a csapadékvízelvezető rendszer kiépítése a kültéri
vízépítési műtárgyakkal együtt, valamint a villamos targonca közlekedését szolgáló járdák elhelyezése
a szekrényben. A szerződés szerinti befejezési határidő -ami egyben a völgyhíd forgalomba
helyezését is jelenti a szakaszon lévő többi műtárggyal és az autópálya útépítési részével együtt-
2007. augusztus 12., s ténylegesen augusztus 8-án lesz az ünnepélyes átadás.
Főbb mennyiségi adatok/legek:
Lefúrt cölöpök összhossza: 19 km
Összes beton: cca. 120.000 m3
Összes betonacél: cca. 19.000 t
Legsúlyosabb elem: 650 t (emelése 80m-es magasságba)
Leggyorsabb haladás: 5 és fél nap alatt 45 m hosszú autópálya szakasz
növekedés
KRONOLÓGIA
70-es évek Területbiztosítási és engedélyezési tervek voltak,
pénzügyi fedezet nem
90-es évektől Tervváltozatok
Közvéleménykutatás
Önkormányzati egyeztetések
Nyomvonal keresés
10 év alatt 47 változat
1996 Építési engedély a Rodin Kft által tervezett völgyhidas
változatra
1998 Az építési engedély lejár
Megvalósíthatósági tanulmány készül 20 változatban
különböző sebességhatárokra
1999 Megalakul a Nemzeti Autópálya Rt.
Új engedélyezési eljárást indítanak
Felélénkülnek a tárgyalások a résztvevőkkel
2000. szeptember 25. Megállapodás arról, ha az M változat ellehetetlenül, csaka
völgyhidas megoldás jöhet szóba, amihez minden
hatóság
hozzájárul.
2001. február 7. Köröshegy Önkormányzata egyhangúlag elfogadja a
völgyhidas változatot.
Február 8. Balatonföldvár nyilatkozik a V. változat mellett.
2001. június 21. A völgyhidas változat részletes vizsgálata, műszaki-
gazdaságossági optimum keresés
június 29. Környezeti hatástanulmány
beadása
augusztus 22. A Környezetvédelmi Főfelügyelőség hiánypótlásra kéri az
NA-t
2002 Elkészül az engedélyezési terv (UVATERV)
Elkészülnek a völgyhíd tervei acél illetve vasbeton
szerkezettel(PONT TERV)
Tárgyalások a Vegyépszerrel, a leendő kivitelezővel
Döntés: vasbeton híd épül
2003. október Építési engedély
december 17. Ajánlat kérés közbeszerzés útján
2004. április Kiviteleli terv
2004. május 7. zerződéskötés
2006. december Új határidő.
2007. augusztus 8. Forgalomba helyezés