Átadták a Dunaújváros új hídját a Pentele Hidat
Tegnap megnyílt az autósok előtt az 53,6 milliárd forintos költséggel épült dunaújvárosi Pentele híd.
M8 autópálya Dunaújvárosi Duna-híd és a csatlakozó 5,2 km autópálya szakaszának építéséről
Az M8 autópálya 8+040-10+300 km szelvények közötti szakasz (M6 – 6.sz. főút között) az M6 autópálya kivitelezésével együtt épült meg.
Az új szakaszon két csomópont található:
-6. számú főúti csomópont (Dunaújváros, Kisapostag)
-51. számú főúti végcsomópont (Dunavecse, Apostag)
A mederhíd
Szerződéskötés: 2004. szeptember 17.
Beruházó: Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.
Tervező: FŐMTERV Rt.
Kivitelező: DUNAÚJ-HÍD KONZORCIUM (Vegyépszer Zrt. – Hídpítő Zrt.)
Mérnök: METRÓBER-FŐBER KONZORCIUM
Labor: Magyar Közút Kht.
Kivitelezési költség: 53,6 Mrd Ft
A Duna-híd keleti oldalán a forgalom elvezetését egyfelől az 51. sz. főút Dunavecse elkerülő szakasza fogja szolgálni. A 2013-ig elfogadott fejlesztési program tartalmazza az 51. sz. főút Solt elkerülő szakaszt is. Másfelől az M8 távlati autóút első építési ütemének tekintett 2×1 sávos autóút a Dunavecse – Kecskemét – Szolnok szakaszon a 7 éves program keretében ugyancsak megépül. Az új szakasz az M8 autópálya 2006-ban átadott mintegy 3 km hosszú szakaszával együtt az M6 autópálya folytatásaként üzemel.
• A projekt legjelentősebb eleme az összesen 1682,55 m hosszú három szerkezeti egységből álló Duna-híd mederhídja. Szerkezete szerint kosárfül ívekre kábelekkel függesztett gerendahíd, fesztávolsága 307,9 m. Ezzel a mérettel elkészültekor ebben a szerkezeti kialakításban a világ legnagyobb hídja lesz.
• Egyúttal Magyarország legnagyobb nyílású hídjának címét is átveszi az Erzsébet-hídtól, melynek középső nyílása 290 m-es. 104 éve helyezték forgalomba a régi Erzsébet-hidat, így a hidász szakma egy régóta várt mérföldkövet fog elérni a Dunaújvárosi Duna-híd forgalomba helyezésével. Ezt a rangját az M0 Északi Duna-híd sem fogja elvenni tőle, mert annak legnagyobb nyílása valamivel rövidebb lesz.
• A híd szélessége is rendkívüli, hiszen folyami hidak között az első, ami a teljes autópálya szélességét átvezeti. Szerkezeti adottsága miatt szélessége 40, 956 m, melyen 2x 2 forgalmi sáv (3,75 m) 2×1 leállósáv (3,5 m), 3,6 m széles elválasztó sáv és kétoldalt 2,4 m széles járda, melyből a befolyási oldali kerékpárút, található. Az ívek 47,6 m-re emelkednek az útpálya fölé és a függőlegessel 18°-os szöget zárnak be. A függesztő kábelek egymással párhuzamosan az ívek síkjában futnak
• Különleges műszaki teljesítményt jelentett a szerelőtéren összeállított hídszerkezet helyszínre úsztatása és a pillérekre való elhelyezése. A szállítást és emelést biztosító két bárkacsoport 10 550 t tömeget mozgatott 1-2 cm-es pontossággal.
Pentele-híd
A Földrajzi-név Bizottság idei 60. ülésén az M8 ap. új Duna-hídjának elnevezésével kapcsolatban a Pentele-híd nevet javasolta.
A határozat – nem egyszerűen helynévként vagy földrajzi helyre utaló névként javasolta a Pentele-híd változatot, hanem a javaslat azt a célt is szolgálja, hogy egy 1000 éves múltra visszatekintő földrajzi név -ami 1950 után eltűnt a térképről – visszakerüljön a köztudatba és megörökítődjék. Ismereteink szerint a Szalki szigeten Szent Pantaleonról elnevezett görög rítúsú kolostor volt, aminek alapítása 1007-re tehető.
Forgalomba helyezés
A 15:00 órakor tartandó ünnepélyes átadást követően – adják át a forgalomnak az M8 autópálya új 5,5 km. hosszú szakaszát, mely az új Duna-hidat is magában foglalja.
Az autópálya közforgalom számára történő megnyitása az ORFK és a közútkezelő közös ellenőrzését követően előreláthatóan 18 órakor várható.
Az utazók figyelmébe ajánljuk:
Az M8 autópálya 6. számú főút és 51 számú főút közötti szakasza a 3,5 tonna össztömeg feletti járművek részére, míg a 6 számú főút és M6 autópálya közti szakasza valamennyi járműkategória részére díjköteles. Matricaellenőrzésre ennek megfelelően folyamatosan számítani kell.