Átadták az M6-os első szakaszát

Vasárnap Gyurcsány Ferenc miniszterelnök és Kóka János közlekedési és gazdasági miniszter átadta az M6-os autópálya Érdi tető - Dunaújváros közötti 58,6 km-es szakaszát. Ez az első olyan útépítés beruházás, amely az állam és a magántőke közcélú együttműködésével valósult meg.

A Magyar Köztársaság gyorsforgalmi úthálózatának folyamatban lévő beruházásai közül az egyik legjelentősebb projekt az M6-os autópálya Érdi-tető – Dunaújváros közötti 58,6 km hosszú szakasza. A beruházás az első PPP -konstrukcióban megépült magyarországi autópálya szakaszként az állam és a magántőke közcélú együttműködésének jó példája, teljes költsége megközelíti az 500 millió eurót. A környező településeket és Dunaújvárost figyelembe véve több tízezer ember életkörülményeinek jelentős javulását és a térség gazdasági potenciáljának számottevő növekedését segíti elő. Az autópálya-szakasz megépítésére és 22 éves koncessziós üzemeltetésére a Magyar Állam nevében a gazdasági és közlekedési miniszter 2004 októberében kötött szerződést a Bilfinger Berger, a Porr és a Swietelsky cégek alkotta konzorciummal. A koncessziós szerződés szerint a teljes munka átadási határideje 2006. szeptember 30. Ezen belül – a mostoha időjárási körülmények, és az árvíz okozta késedelmek ellenére – a több mint 3 km/hónap átlagos építési sebességnek köszönhetően sikerülhetett a szakasz 2006 júniusi forgalomba helyezése. A projekt az átlagos építési sebesség és a mintegy 6,7 millió euró/m2 kedvező építési költség alapján európai összehasonlításban is a leghatékonyabb autópálya építési teljesítmények közé tartozik. Ezt az is igazolja, hogy ez év márciusában a munka finanszírozását a nemzetközi tőkepiac kedvező befektetési megítélése alapján átalakították. A refinanszírozási tranzakció során összesen mintegy 412 millió euró hitelállományt váltott fel összességében kedvezőbb adósságszolgálatú finanszírozási megoldás, amelynek fontos eleme az Európai Befektetési Bank (EIB) által nyújtott 200 millió eurónyi hitel, és a Dexia Bank szervezésében a luxemburgi tőzsdére bevezetett mintegy 212 millió euró értékben kibocsátott kötvény. Mind az EIB hitelt, mind a kibocsátott kötvényt a Financial Security Assurance (FSA) biztosító garantálta. Az új hitelezési konstrukció több mint 20 millió eurós megtakarítást jelent, ezen 50-50%-os mértékben osztozik a Magyar Állam és a Koncessziós Társaság. Az autópálya adatai: M6 Érdi-tető – Dunaújváros: 54,05 km M8 Az új Duna-híd felé vezető szakasz: 4,55 km Az építkezés teljes hossza: 58,60 km – Az épülő pálya 2×2 sávos, koronaszélessége 26,60 m – Az új autópálya-szakasz tervezési sebessége 140 km/óra – A szakaszon 11 csomópont került kiépítésre – A beruházás keretében az Iváncsai csomópont közelében egy autópálya-mérnökségi (üzemeltetési és fenntartási) telep és egy rendőrörs is kialakításra került. A mintegy 60 km-es szakaszon két komplex (benzinkutas) és két egyszerű pihenőhely létesül. – Az Érd – Dunaújváros szakaszon 61 híd illetve műtárgy épült. Közülük a leghosszabb, a mintegy 250 méteres híd a Dunaújvárost Pusztaszabolccsal összekötő vasútvonal fölött ível át. – Az építkezések során kb. 13,2 millió m3 földet mozgattak meg, és mintegy 750.000 tonna aszfaltot építettek be. – A töltésépítéshez 700.000 m3 kohósalakot használtak fel.