Átadták az M35-ös út Debrecent elkerülő szakaszát
Ma délelőtt 11 órakor, Kóka János gazdasági és közlekledési miniszter átadta az M35-ös út Debrecent elkerülő új, 12,7 kilométeres szakaszát.
Az M35 autópálya Debrecent elkerülő szakasza a vele egy időben épülő M35 Görbeháza-Debrecen és M3 Görbeháza-Nyíregyháza autópálya szakaszokkal együtt a térség gazdasági fejlődésének elősegítését szolgálja. Egy olyan közlekedési folyosó alakul ki a két megyeszékhely között, amely gyorsforgalmi kapcsolatot biztosít a Debrecenben létrehozott nemzetközi repülőtér, valamint a Nyíregyházától északra fekvő területek között. Debrecen elkerülő útjának megépítésével együtt Erdély megközelíthetősége is jelentősen javul (a csatlakozó erdélyi autópálya előkészítése elkezdődött). Ezzel összefüggésben az EU csatlakozás eredményeképpen az érintett szomszédos három megye (Szabolcs-Szatmár-Bereg, Hajdú-Bihar és Jász-Nagykun-Szolnok) könnyebben juthat regionális fejlesztési forrásokhoz. Az M35 autópálya Debrecent nyugatról elkerülő szakasza 8,6 km (35+270 – 43+866 km), a hozzá kapcsolódó, a várost észak-nyugat irányban elkerülő 354. sz. főút 4,1 km (0+000 – 4+100 km) hosszban épült. Főbb műszaki adatok: Koronaszélesség: autópálya: 26,6 m, 354. sz. út: 23,60m Forgalmi sáv szélessége: autópálya: 3,75 m, 354. sz. út: 3,50m Forgalmi sávok száma autópálya: 2×2 354. sz. út: 2×2 Leállósáv szélessége: autópálya: 3,00m, 354. sz. út: 2,0m Tervezési sebesség: autópálya: 140 km/h, 354. sz. út: 100km/h Csomópontok: 5 db Debrecen-Nyugati csomópont– Kishegyesi csomópontok között mindét oldalon gyűjtő-elosztó pályák épültek. Hidak: 5db közúti, 1db közúti-vasúti Természetvédelem: A Hortobágyi Nemzeti Park előírta a Tocó patak völgyében a földikutya élőhelyek védelmében a 354. sz. főút lábakon történő vezetését. Így, egy 325m hosszú híd épült. Közlekedésbiztonság A súlyos baleseti kockázat kategóriába tartozó műtárgyakra ütközési kísérletekkel igazolt, fokozott feltartóztatási képességű korlátokat helyeztek el. A hidakat hosszúságuk, magasságuk, helyszínrajzi adottságuk és az áthidalt akadály jellege szerinti kategóriákba sorolták, majd ezek alapján határozták meg az alkalmazandó feltartóztatási fokozatot. Üzemeltetés A most megépült autópálya szakaszon a végcsomópontokon kívül két közbenső le-és felhajtóág található. A kishegyesi, illetve a 33. sz. főúti csomópontok egymáshoz való közelségük miatt un. gyűjtő-elosztó pályával kapcsolódnak egymáshoz, és a 354. sz. főúti csomóponthoz. A forgalmi áramlatoknak megfelelően ezen a szakaszon csak a gyűjtő-elosztó pálya kerül forgalomba helyezésre. Az M35-nek és a 354 útnak a kezelését és üzemeltetését az Állami Autópálya Kezelő zrt látja el. Az üzemeltetést a Hajdúböszörményi Autópálya Mérnökség végzi majd 35 fővel, egyelőre ideiglenes telephelyről. Az M35 autópálya Debrecent elkerülő szakasza díjmentes lesz. A beruházás résztvevői Beruházó: Nemzeti Autópálya Zrt. Közbeszerzés indítása: 2003. december 17. Szerződéskötés időpontja: 2004. május 25. Vállalkozó: MOTA-ENGIL Engenharia e Construcao sa. Mérnök: Főber Zrt. Tervező: Uvaterv Zrt Szerződéses ár: 21,9 Mrd Ft Építés alatt M35 Görbeháza-Debrecen , 35 km M3 Görbeháza-Nyíregyháza, 39 km