Újabb szakasszal bővült az M7-es autópálya

Ma átadták a forgalomnak az M7-es autópálya Ordacsehi - Balatonkeresztúr közötti 26 km-es szakaszát.

Az autópálya szakasz Balatontól délre, a régi meder feltöltődött, lápos, mocsaras, tőzeges területén halad.. A nyomvonal távolsága a Balatontól 1,5-4 km. A nyomvonal Ordacsehi, Lengyeltóti, Fonyód, Buzsák, Táska, Balatonfenyves, Balatonkeresztúr, Balatonújlak területét érinti. A területen a Nagyberek parlag, szántó, erdő, legelő művelési ágú földjei váltakozva fordulnak elő. ÖKOLÓGIAI SZEMLÉLET – ÚJ TECHNOLÓGIA 2004 tavaszán az építők mocsárjáróval keltek át az ingoványon, hogy hozzáfoghassanak a munkához. A szakasz tervezésénél és építésénél különösen nagy körültekintéssel jártak el a természeti környezet megóvása érdekében. A kivitelező az ország legjobb szakembereinek bevonásával és nemzetközi cégekkel is konzultált annak érdekében, hogy a kitűzött 30 hónap alatt tartósan megfékezze a mocsaras, könnyen összenyomódó tőzeges altalajt és hosszú távon biztosítsa annak tartósságát is. A puha, tőzeges talajon használt környezetbarát, ugyanakkor hatásos töltésalapozást első ízben használták Magyarországon. A francia technológia lényege, hogy szemben a talajcserés módszerrel, itt nem távolítottak el egyetlen köbméter tőzeget sem. A mocsaras, lápos növényzetet nádvágókkal távolították el. A mocsárra geotextilía szőnyeg került, amelyre másfél méter vastag köves alapozó réteg került. A 150-200 tonna össztömegű, speciális ejtőgép, 15-20 tonnás, 2-3 m átmérőjű acéltömböt ejtett le 20 m magasból mindaddig, amíg a talaj össze nem tömörödött. Környezetkímélő, függőleges szalagdrén-rendszer kiépítésével biztosították a talajvíz évezredes érintetlenségét. A „kőpaplan” a bereki belvíz átjárhatóságát is megoldotta. HÍDÉPÍTÉS A különleges talajviszonyok és a belvízlecsapoló csatornákkal sűrűn teletűzdelt terület a hídépítők elé is több akadályt gördített. A szakasz hosszához képest a műtárgyak száma igen nagy, mert pl. az autópálya nyomvonala három vasútvonalat keresztez. Ezen felül összesen 9 aluljáró, 29 híd és 19 felüljáró épült. TERMÉSZETVÉDELEM A vidék nagyvadban (gímszarvasok, őzek, vaddisznók, mezei nyulak, fácánok) igen gazdag, ezért az autópálya két oldalán védőkerítés húzódik. Az alul –és felüljárók nagy része egyúttal vadátjáróként is szolgál. A hüllők és az apróvadak pedig az 500 méterenként kiépített, u.n. öko-átjárókon zavartalanul közlekedhetnek az autópálya alatt. Egyedülálló a szakaszon megépített 318 m hosszú ökológiai átjáró, amely a csisztapusztai belvízcsatorna melletti mocsarat íveli át. MŰSZAKI TARTALOM Földmunka: 355.500 m3 Földmű, töltésépítés: 4,3 M m3 Útburkolat: 281.360 m3 Növénytelepítés: 701.000 db fa és cserje A BERUHÁZÁS ADATAI Beruházó: Nemzeti Autópálya Zrt. Tervező: UVATERV Rt. Mérnök: UTIBER KFT. Építési engedély: 2003. június 1. Szerződéskötés időpontja: 2003. október 29. Vállalkozó: Vegyépszer Építő és Szerelő Zrt. Átadás: 2006. március 27. Szerződéses összeg: 62,3 Mrd Ft