Bemutatjuk a nyomvonalváltozatokat – Folytatódik a közösségi tervezés Egerben
Elkészültek az Egri elkerülő út tanulmánytervi nyomvonalváltozatai. A megyeszékhely közlekedésében nagy előrelépést jelentő utat a városon áthaladó forgalom csökkentésére tervezik.
Előzmények
A nyomvonalakat a NIF Zrt. megrendelésében 2019-ben elkészült döntéselőkészítő tanulmány (Térségi Fejlesztési Terv – Masterplan) alapján a város keleti oldalán tervezik, 2×1 sávos, másodrendű főúti kialakítással, biztosítva az észak-déli irányú közúti kapcsolatot, valamint az M25 autóúthoz, a 25. és a 24. sz. főutakhoz való csatlakozást. A tanulmányterv és a környezetvédelmi hatástanulmány kidolgozása 2021-ben megkezdődött.
Az út megvalósításához készülő tanulmányterv (környezeti hatástanulmánnyal, a környezetvédelmi engedély megszerzésével) célja a lehetséges nyomvonalváltozatok közül a tovább tervezésre (engedélyezési– és kiviteli terv) javasolt optimális változat meghatározása.
A tervezés különlegessége, hogy a folyamat a közösségi tervezés alapelvei mentén folyik, azaz az érintett hatóságok, szakmai-és civil szervezetek, valamint a lakosság széles körű bevonásával zajlik annak érdekében, hogy a fejlesztés a lehető legszélesebb körű konszenzus megalkotásával, a közösség érdekeit tükrözve valósulhasson meg.
Elkészültek az Egri elkerülő út tervezők által javasolt nyomvonalváltozatai
A tervezők által javasolt tanulmánytervi nyomvonalváltozatok kidolgozása a hatályos környezetvédelmi törvény, örökségvédelmi törvény és földtörvény figyelembevételével történt, valamint aprólékosan mérlegelték az épített környezeti, településfejlesztési és mezőgazdasági szempontokat és a lakosságtól és civil szervezetektől eddig beérkezett észrevételeket, véleményeket.
A tervezett út három szakaszra oszlik; a keleti elkerülőre, a nyugati átkötésre és a felnémeti szakaszra. A tervezők az eddigi vizsgálatok alapján mindhárom szakaszra két-két lehetséges nyomvonalváltozatot adtak meg.
Keleti elkerülő – M25 autóút és a 25. sz. főút közötti keleti elkerülő útszakasz
A keleti elkerülő esetében egy rövidebb belső, valamint egy hosszabb külső nyomvonalváltozatot határoztak meg.
A belső nyomvonalváltozat a Kistályai út – a szükséges fejlesztést követően – felhasználásával a városhoz közelebb halad és hét köztes pontban csatlakozik a város úthálózatához. Az előzetes mérések alapján a megfelelő védelmi intézkedések megvalósításával a zajterhelés határértéken belül tartható és elhelyezkedéséből adódóan Eger belső területeinek tehermentesítését, illetve az északi és déli városrészek gyorsabb elérhetőséget jelentősen elősegíti.
A külső nyomvonalváltozat jobban elkerüli a lakott területeket, így zajvédelmi szempontból kedvezőbb, a várostól való távolabbi elhelyezkedéséből adódóan azonban az úthálózathoz mindösszesen négy köztes helyen csatlakozik, így tehermentesítő hatása korlátozottabb.
Nyugati átkötés – 24. és 25. sz. főutak közötti nyugati összekötés
A nyugati átkötésnél a két vizsgált nyomvonalváltozat között a legnagyobb különbség, hogy míg a külső nyomvonalváltozat a keleti elkerülőt folytatva nagyobb ívben kerüli meg a várost, a belső nyomvonalváltozat a meglévő Liliom utcát felhasználva haladna, így a Cifrakapu utca magasságában is rá lehet hajtani.
Eger Felnémetet elkerülő szakasz
A felnémeti szakasz esetében a városhoz közelebb eső nyomvonalváltozat nagyobb tehermentesítő hatással bír, azonban a jelenleg itt húzódó vízműterületek kiváltása további egyeztetést és vizsgálatot igényel. A távolabbi változat a vízműterület érintettsége szempontjából kedvezőbb, de hossza miatt várhatóan kevesebben használnák.
Társadalmi véleményeztetésre bocsájtják a nyomvonalváltozatokat
A NIF Zrt., mint az Egri elkerülő út beruházójának célja, hogy ez a város számára fontos fejlesztés valóban a közösség szükségleteit tükrözze, ezért az előzetes nyomvonalváltozatokat a következőkben társadalmi véleményeztetésre bocsájtja.
A közösségi tervezés keretein belül az érintetteknek lehetőségük van a nyomvonalak kapcsán véleményük kifejtésére online kérdőívben, a város több pontján papíralapú és személyes formában, valamint szakmai-, civil, illetve lakossági fórum keretében egyaránt.
A végleges nyomvonalat a tanulmánytervi nyomvonalváltozatok lakossággal történő egyeztetését követően 2022 őszén egy szakemberekből álló zsűri fogja kiválasztani.
A műszaki tervezés előrehaladásáról, valamint az egyes közösségi részvételi lépésekről az egrielkerulo.hu oldalon és a facebook.com/egrielkerulo Facebook oldalon folyamatos tájékoztatást adunk.
Az animáció további információkat tartalmaz a nyomvonalváltozatokról: