Átadták a forgalomnak az M35 autópálya 4. sz. főút – 481. sz. főút közötti szakaszát, valamint a 481. sz. főutat
Mostantól mind a 4. sz. főúton, mind az M35 autópályán haladó teher- és tranzitforgalom elkerüli már Debrecen városát. Az átadó ünnepségen jelen volt Tasó László, a Miniszterelnökség államtitkára, a térség országgyűlési képviselője, Pósán László, a térség országgyűlési képviselője, Vitányi István, a térség országgyűlési képviselője, Papp László, Debrecen polgármestere és Pántya József a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója.
Az M35 autópálya Debrecen és Berettyóújfalu közötti szakaszának kivitelezése két ütemben valósul meg. Az első a 4. sz. főút és a 481. sz. főút között, 5,4 kilométeren, 2×2 forgalmi sávval, leállósávval, középső elválasztó sávval épült meg. Ez a szakasz idén még mindkét útdíj fizetési rendszer szerint díjmentesen használható. A szakaszon két különszintű közúti csomópont létesült a 4. sz. főút, valamint a 481. sz. főút keresztezésénél. A beruházás keretében 5,5 km hosszan, új nyomvonalon megépült a 481. sz. főút, ami a 47. sz. főúttal köti össze az M35 autópályát. Az elkészült szakasz a Debreceni Repülőtér számára is magas színvonalú közúti kapcsolatot biztosít.
A biztonságos és gyorsabb haladás mellett, fontos, hogy a 47-es sz. főút mellett lévő települések Debrecen, Mikepércs, Sáránd, Derecske, Tépe jelentősen tehermentesül az átmenő forgalom alól.
Tavasszal pedig megkezdődött az M4 Berettyóújfalu-Nagykereki (országhatár) közötti közel 30 km hosszú szakasz kivitelezése is, így tovább folytatódik a gyorsforgalmi úthálózat kiépítése Partium, Erdély irányába.
Tasó László, a Miniszterelnökség államtitkára, a térség országgyűlési képviselője elmondta: „A határon átnyúló régió központja Debrecen, ezért rendkívül fontos, hogy olyan közlekedési feltételrendszer szolgálja az itt élőket, amely segítségével nemcsak a megmaradás biztonsága, hanem a fejlődés lehetősége is megnyílik. Debrecen közlekedését nagy mértékben tehermentesíti, csökkenti a környezeti károkozást az elkerülő szakasz. A térség számára gazdaságfejlesztés szempontjából nagy jelentőséggel bír a fejlesztés, a területi tőke erejét javítja, hiszen ezek a települések ezekre a beruházásokra évtizedek óta várnak, segíti az itt élő emberek boldogulását és hozzájárul a magyar gazdaság továbbfejlődéséhez is. A tranzit jelleg abban teljesül ki, hogy azok, akik el akarják érni a térséget, vagy át akarnak haladni rajta, a leggyorsabban és a legbiztonságosabban tehessék meg.”
Pósán László, a térség országgyűlési képviselője hozzátette: „Ennek az útszakasznak az átadásával, lehetőség nyílik arra, hogy a transzforgalom elkerülje a déli városrészt, és ezáltal a helyi közlekedés is kényelmesebb, gyorsabb és biztonságosabb lesz, csökkeni fognak a környezeti ártalmak, a légszennyezettség.”
Vitányi István, a térség országgyűlési képviselője hangsúlyozta: „Több évtizedes álma teljesült a bihari táérségben élőknek ezzel a beruházással, a cél az volt, hogy a megye elérhetősége javuljon, mert az infrastruktúra hiánya miatt a vállalkozások elkerülték ezt a térséget. A debreceni déli iparterület fejlesztése, reményt ad arra, hogy multi cégek települjenek be, amelyek a környező településeken élőknek munkahelyet fognak tudni teremteni. A TOP-os pályázatoknak köszönhetően több ipari park is létesül a megyében, és ezek várják a befektetőket.”
Papp László, Debrecen polgármestere kiemelte: „A fejlesztésnek köszönhetően Debrecen gazdasága dinamizálódik, a beruházás eredményeképpen a város útjairól a tranzit forgalom áterelődik. Továbbá természetesen gazdasági jelentősége is van a mai átadónak. Debrecen legnagyobb gazdasági övezete, a déli övezet csatlakozik az ország gyorsforgalmi úthálózatához.”
Pántya József a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója a beruházás folytatását ismertette: „A 2016 nyarán kezdődött, két ütemben megvalósuló beruházásnak köszönhetően várhatóan 2018 év végétől a teljes Debrecen és Berettyóújfalu közötti, 24,1 km hosszú szakaszon 2×2 sávon közlekedhetnek majd az autósok. Az átadást követően várhatóan 20 perccel hamarabb lehet majd elérni Berettyóújfaluig a jelenlegi M35 végszelvényétől.”
A beruházás a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából a NIF Zrt. beruházásában uniós és hazai források felhasználásával valósul meg. Az I. ütem kivitelezését a Colas Hungária-Colas Út Konzorcium végezte el nettó 17,2 milliárd forint értékben. A 481. sz. főút építése az STR Építő Kft. kivitelezésében valósult meg 4,9 milliárd forintért.
A beruházásról további képek a projektlapoknál a galériákban érhetőek el, az M35 autóút I. ütemét érintően az alábbi linken:
M35 autópálya (I. ütem) 4. sz. főút-481. sz. főút közötti szakasz megvalósítása